Gå til innhold

Er dette vanlig?


Sissi

Anbefalte innlegg

Nå er våren her og den siste uken sol og varme:-) Så nå setter jeg opp luken hver morgen og det er fritt frem for kyllingene å gå ut( de er nå straks 12 uker) Men de må ha hjelp til å gå ut, vil liksom, men våger ikke!! Idag testet jeg også om de gikk inn på egenhånd når mørket kom, men nei....måtte ha hjelp!! Trapp/stige ned er ikke hverken bratt eller smal! Er dette vanlig? Tips til hvordan jeg skal gå frem hadde vært fint:-) Når de først kommer ut så stortrives de:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nå er våren her og den siste uken sol og varme:-) Så nå setter jeg opp luken hver morgen og det er fritt frem for kyllingene å gå ut( de er nå straks 12 uker) Men de må ha hjelp til å gå ut, vil liksom, men våger ikke!! Idag testet jeg også om de gikk inn på egenhånd når mørket kom, men nei....måtte ha hjelp!! Trapp/stige ned er ikke hverken bratt eller smal! Er dette vanlig? Tips til hvordan jeg skal gå frem hadde vært fint:-) Når de først kommer ut så stortrives de:-))

Kjenner igjen dette ja.

Husker ikke hvor lang tid det tar før de klarer dette på egenhånd, men det tar kanskje et par uker.

Det jeg husker best var at når den ene kyllingen hadde lært seg å gå opp stigen så kom de andre gradvis etter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd? og dem går ikke ut? Hm... Da ville jeg anbefalt at du viser dem veien ut og inn.

 

Hmm.. frykta det, ja.. Hadde skikkelig problem med dei som no er voksne. Måtte jage dei ut evt plukke dei med meg og ha dei ut, samt at eg måtte plukke dei inn når kvelden kom.... Skikkelig irriterande. Holdt på sånn til dei var 5 mnd, cirka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. frykta det, ja.. Hadde skikkelig problem med dei som no er voksne. Måtte jage dei ut evt plukke dei med meg og ha dei ut, samt at eg måtte plukke dei inn når kvelden kom.... Skikkelig irriterande. Holdt på sånn til dei var 5 mnd, cirka...

Hehe, ja litt styr må det være. Dem har litt dårlig retningsans :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høner/ kyllinger lærer på samme vis som f.eks hunder ..( betinget læring ) ,de lærer også av de voksne hønene . Jepp ..de må hjelpes litt igang men de er tross alt bare 4 mnd gamle ungfugler  :wink: ..

Våres lærte tidlig, rundt 2-3 mnd alder. Men jeg brukte litt tid med de :)

Det som var veldig artig, var at Niederrheiner kyllingen lærte det før DK kyllingene, og den kom faktisk ut og laget lyd slik at resten av dem kom inn.

Hadde aldri trodd den kunne tenke slik, nesten som den tok en hønemor rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, idag hjalp eg dei ut og hjalp dei inn igjen. Da får eg holde på slik noken dager og sjå om dei til slutt tar det. Dei fekk litt middagsrester som belønning :) Dette er forresten wyandotter.

Har ikke noe fasit svar på hvor lang tid det vil ta å lære dem.

Men du får bare prøve deg fram :)

Ja, regner med det vil hjelpe på med belønning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det! :) Synes det tok lang tid med australorps, men dei er jo litt trege av seg. Italienerane gjekk inn og ut ganske fort. Dei er mykje kjappare.... Wyandotter er ganske like australorps i lynne, så da kan eg nok anta at det tar like lang tid med dei...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det! :) Synes det tok lang tid med australorps, men dei er jo litt trege av seg. Italienerane gjekk inn og ut ganske fort. Dei er mykje kjappare.... Wyandotter er ganske like australorps i lynne, så da kan eg nok anta at det tar like lang tid med dei...

Hehe, du får bare ha tålmodighet ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke tid til preging inne i starten er lurt, om det er slik at ein må jage på dei for å få dei dit du vil vert hønsa skremde og redde.  Litt tid kvar dag med å strø litt frø (godbit) i spoet og prøve å lokke dei til seg slik dei et frå handa skapar tillit, det er ikkje eit møst at dei skal ut for ein kvar pris med det samme. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester, for med noen dager med belønning og tålmodighet, så kom alle ut på egenhånd idag:-))

Og tilliten er det ikke noe å si på her, alle spiser av hånden og krangler om å sitte på fanget....he he

Må bare fortelle om hendelsen igår, 5 høner og 1 hane ute i inngjerdet hønsegård, hanen gikk stolt frem og tilbake, var sjefen og holdt godt øye med mine hunder som løper fritt, så stopper hundene opp, står stille med blikket rettet mot himmelen, og der svever en ørn som hekker rett i nærheten!! Hanefar gjør seg veldig stor og skummel, men plutselig kommer ørnen litt for nær for han og han løper bakover og gjemmer seg bak hønene!!!! Var ikke en så stor skummel sjef på 12 uker allikevel stakkar:-))) Men at hundene skulle reagere med å stille seg opp rundt hønsegården hadde jeg aldri trodd!!! En hyggelig hendelse ihvertfall:-))

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...