Gå til innhold

mat til moskusender


vigdis og knut

Anbefalte innlegg

Hei

lurte på hva en kan gi moskusender ???..kan de få det samme som hønene..utenom det som inneholder koks?..tenker salat,ris og div..jeg fikk beskjed i butikken at jeg skulle gi dem kylling kromat 3..,men når jeg leser om dette foret er jo dette noe en gir  hønene 5 dager før slakt :-\..er dette skadelig for endene mine?gir dem jo brød og havregryn i tillegg..hvor mye skal evt moskusene ha pr dag..jeg har to stk en han og en hun på ca 4 mnd ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Mine ender spiser det samme som hønene. Jeg forer med Tuppen, mais, havre, brød, og ellers det jeg har av grønsaker. (De spiser ikke det som ikke er bra for dem.) De må også ha sand.

De kan bli litt for fete av for mye mais.

De har fri tilgang på gress og det de finner ute. Vet de spiser en del maur og insekter.

Om vinteren får de høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

FORING: Når dagene blir kortere og kaldere, bruker endene mye av energien sin til å opprettholde varmen. Hvis vi sammenligner med oss mennesker, så kan vi kle på oss varme klær og stenge kulda ute. Vi kan opprettholde et høyt tempo og trenger ikke ekstra næring i vinterkulda. På denne tiden av året er det lurt å fete opp endene, slik at de kan tære på reservene.

Jeg vil råde deg til å lage an blanding av :

    1.Tuppen.

    2.Maispellets/grøpp

    3.Grovbrød;

    4.Ris eller pasta som du koker opp. Kjøpes i store forpakninger billig i innvandrerbutikker.

Bland alt dette sammen med vann til en tykk grøtkonsistens. Når det blir mange minusgrader kan du godt ta i litt matolje for å hindre at blandingen fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunken maisgrøt er skikkelig snadder. Det får hestene og fuglene mine om vinteren.

Kjøper maisgrøp og E-vitaminer (pulver) som jeg blander i varmt vann. Så sveller det en time eller to. Det er godsaker. Kan blande andre ting oppi også. Men jeg gjør ikke det.

Skal være litt forsiktig, da de er kraftig kost.

En voksen hest i lett trening får 1,5 liter pr dag. Så 1 liter på 7  ( det er det jeg har) ender burde være sånn passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...