Gå til innhold

Egg som lukter/smaker tran


Djerve

Anbefalte innlegg

Moren min får endel egg fra meg. To ganger innen kort tid har hun fått dårlige egg, noe jeg selv aldri har opplevd før. Hun forklarer det at fargen på plommen er mørk, ihvertfall 1/3 del av den, og så lukter og smaker bisk lever smak /tran. Jeg lurer på om det kanskje kunne vært en sprekk i egget og så har det begynt å råtne? Dette var to ulike egg, så det kan ikke være at ei høne er syk (hvis det kan ha noen innvirkning på egg? )


 


Hva kan det komme av?  De skal vel ligge lenge i kjøleskapet før egg blir dårlige..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Nei desverre. De får ikke så mye kjøttrester eller fisk. Det ene egget var brunt og det andre var hvitt så det kom heller ikke fra samme høne.


Kan egg forurenses ved at de feks ikke vaskes og dermed kan råtne? Eller må det være sprekk til?  Trodde også at råtne egg luktet mer svovel?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan egg forurenses ved at de feks ikke vaskes og dermed kan råtne? Eller må det være sprekk til?  Trodde også at råtne egg luktet mer svovel?

Eggeskallet "puster", så tilgrisede egg kan råtne. Om de råtner i kjøleskapet vet jeg ikke, jeg har bare opplevd dette i forbindelse med en urenslig klukkhøne.

 

Når det gjelder vanntesten så tror jeg ikke den avslører smaksfeil på egga, men den avslører om egget er gammelt/fordervet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på porane i eggeskalet varierar etter rase, men i siste fase av egglegginga kjem det på ei hinne som hermetiserer egget slik at bakteriar ikkje skal trenge gjennom så lett. Ingen test kan vise om eit egg smakar annaleis!!! Vanntest viser om egg er ferske eller gamle. Som oftast er det inntak av mat som gir smak på egg. Mulig det er slik du trur Djerve. Eg hadde laga ei god hønseguffe for å få orden på hønsemagar. Ser du om egga frå desse hønene har reparert brist i skallet?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...