Gå til innhold

hvordan få hønene til å legge egg i verpekassene


oddemann

Anbefalte innlegg

avem

mine høner legger bare egg på gulvet.

hvordan kan jeg få de til å legge egg i verpekassen?

glad for alle svar

Prøv å vise dem og legg dem oppi verpekassen.

Dem skjønner etter hvert at det blir en naturlig sted for dem å legge egg.

Mine høner har aldri lagt egg noen andre plass enn verpekassen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for det Hønsepass ;)


Har lenge tenkt på å flytte rugekassen til ein plass der dei likar seg litt meir. Skal fjerne høyet frå hjørnet dei legg egga i no i morgen, og så får eg finna ein betre plass eg kan ha verpekassen. 


 


Veit nokon om eg kan sette verpekassen i høyden? Altså at den står på ein eks: krakk (ikkje det at eg har tenkt til å bruke ein krakk) og ein stige opp til kassen, tror dykk dei tør og vil gå ''opp'' der og legge egga


 


Dette blei litt vanskelig å forklar, for eg veit at det er vanleg at verpekassane er litt i ''høyden'', kan legge til eit bilde om det trengst


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde to fine (synes jeg da...) rugekasser oppå hverandre som jeg kunne åpne fra forrommet for å ta ut egg, og så lagde jeg en kasse litt oppå veggen med sandbad under gjødselbrettet og synes jeg hadde vært veldig flink til å utnytte plassen i mitt (foreløpig) lille hønsehus. MEN hønene synes tydeligvis at dette var en dårlig løsning. Noen la egg i rugekassene, men de fleste valgte sandbadet. Så nå er det rugekasse i tidligere sandbadet og sandbad i den nederste av rugekassene (måtte modifisere litt), og alle hønene legger nå egg i det gamle sandbadet.... Måtte gi tapt for flertallet.... Tullehøner ;)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tegnet'' et bilde på paint (haha) for å illustrere hvordan delen av hønsehuset der verpekassen er ser ut (har bare en verpekasse) 


På tegningen er verpekassen spikra til veggen, det er den ikke nå, nå er den nede på bakken under. 


Hønsehuset er ca. 180cm ( så vet dere det ) 


Tror dere det funker om jeg fester kassen til veggen?


          


post-3149-0-79776200-1364743460_thumb.pn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Tegnet'' et bilde på paint (haha) for å illustrere hvordan delen av hønsehuset der verpekassen er ser ut (har bare en verpekasse) 

På tegningen er verpekassen spikra til veggen, det er den ikke nå, nå er den nede på bakken under. 

Hønsehuset er ca. 180cm ( så vet dere det ) 

Tror dere det funker om jeg fester kassen til veggen?

Om jeg forstår bildet ditt riktig, så er det slik vi har våres verpekasser også.

Så dette vil nok fungere ja :)

Men legg de ofte oppi i lag med et egg (eller noe som ligner)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...