Gå til innhold

Aggressiv kalkunhane


frode246

Anbefalte innlegg

Kalkunhanen vår har funnet ut at alt som går på to bein og ikke har vinger skal bankes. Han går fysisk til angrep med både nebb, klør og vinger. Rett og slett flyr på matfolket.


Dette er blitt så plagsomt, at matmor og døtrene våre ikke går i hønsehuset før høns og kalkuner har vaglet seg for kvelden. Da mates og vannes det for neste dag, og sankes egg. Vi kan jo ikke ha det slik! Er det noe annet enn slakting som kan få bukt med problemet?


 


Jeg har ikke opplevd dette selv enda, da jeg har vært bortreist den siste måneden, og det er i denne perioden det har tatt helt av. Det var visse tendenser tidligere i år også, men ikke i nærheten av hva som fortelles om nå.....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

JA dette kjenner eg godt til, Kalkun hanar er veldig territoriele spessielt no når våren er i emning. Eg har hatt både Crull Witzler og har bronse i nokre år, og bronse er hakket betre enn crull witzleren. Det er normal oppførsel og er slik som følger med når ein held kalkun, eg har utstyrt meg med ei rake/rive som eg sperrer kalkunen av med slik døttrene mine får ordne med foring, dette fungerer heilt fint. Å ha dei gåande fritt går som oftsat bra første leve året, sidan er det best å ha dei i garde. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me hadde i utgangspunktet 3 hanar, men har solgt to. Har sjekket med kjøperane, og begge desse to oppfører seg eksemplarisk. Har ellers også hatt forståelsen av at kalkunhanar er stort sett fredelige.


Det er nok uaktuelt å beholde han dersom han ikkje roar seg. Så eg lurer nå på om det lar seg gjøre å kurere han på noe vis. Har lest at det kan gå med vanlige hanar å holde dei fast forran hønene, men virkar dette på kalkunhanar og?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hannen jeg har har holt på med det samme lenge, men han har aldri vilt gå til angrep på voksene mennesker men han er veldig ivrig etter ungene mine på 2 og 4 og vil prøve å ta de siden de er på nesten samme høyde som han.
Jeg har pleid å ta tak i han å dytte han ned i bakken når han hisser seg opp for å vise han at her er det jeg som er lederen og at jeg beskytter mine barn, det er en kamp ja men det har funket.
Han kommer fortsatt bort for å hilse, men han rører ikke barna mine lenger. Kan hende at han hisser seg opp når han er i volden og han ser ungene på utsiden og jeg ikke er til stede.
Ellers er alt greit etter jeg har brukt den metoden, men selvfølgelig er ikke alle lette å kue men vert et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg

 

Den hannen jeg har har holt på med det samme lenge, men han har aldri vilt gå til angrep på voksene mennesker men han er veldig ivrig etter ungene mine på 2 og 4 og vil prøve å ta de siden de er på nesten samme høyde som han.

Jeg har pleid å ta tak i han å dytte han ned i bakken når han hisser seg opp for å vise han at her er det jeg som er lederen og at jeg beskytter mine barn, det er en kamp ja men det har funket.

Han kommer fortsatt bort for å hilse, men han rører ikke barna mine lenger. Kan hende at han hisser seg opp når han er i volden og han ser ungene på utsiden og jeg ikke er til stede.

Ellers er alt greit etter jeg har brukt den metoden, men selvfølgelig er ikke alle lette å kue men vert et forsøk.

Jeg gjorde det samme som du sier her første dagen jeg var hjemme (er borte 4 uker på jobb), og det har virket ovenfor meg. Men han er fortsatt veldig truende ovenfor de andre i familien (matmor + 2 døtre på 20 og 14 år). Dei er redde for at det bare blir galemattias igjen når jeg reiser, så han blir tatt bort rett før jeg reiser igjen. Ingen av de tør å gjøre det samme som meg.

Vi hadde opprinnelig 3 stk, og to av de har fått nye hjem. Har sjekket med kjøperne, og begge disse oppfører seg helt supert.

 

Vi kommer til å prøve med en ny hane neste år. Slik som han her var da jeg kom hjem, skal vi iallefall ikkje ha det! Kan ikkje ha ein slik kar som står klar innenfor døra, og flyr på folk så snart dei viser seg. Då eg skulle ta han for å holde han fast, beit han meg i hånda så "blodet spruta".  :police:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at det ble slik, men ser veldig godt situasjonen, så det var vel det beste for dere og rabagasten.


 


Jeg vet ikke om det kan være til noe råd da men, jeg var inne hos mine være dag en time å pratet


med de og klappet de så de var vant til å bli tatt på og min tilværelse.


Fora de oftest fra hånd så de fikk en viss tilknytning (Skal ikke bite handen som forer deg :P) prinsippet :grin:


 


Men det er ting man bare må prøve å eksperimentere med ;)


Blir nok bedre neste gang skal du se :D 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han lever enda, og det går greit når det er eg som steller dei. Det kan jo godt hende det vil gå bra når eg reiser igjen også, men dei andre vil ikkje ha han videre. Døtrene nekter å hjelpe til med stellinga så lenge han er der, og kona koser seg heller ikke slik det har vært. Og dei er som sagt redde for at han begynner på samme måte igjen når eg ikkje er til stede lenger. Eg ser jo at han tøffer seg mer overfor dei enn meg når dei kommer i nærheten. Kalkunene går sammen med hønsene, og det er ingen antydning til at han gjør hverken høner eller haner noe. Dei er helt tydelig samme flokk.  :afro:


 


Nå er det Crøllwizer kalkuner vi har, og har lest flere steder (spesielt her inne) at dei har ein tendens til å være litt tøffere enn f.eks bronse, så om det blir det samme ved neste forsøk, så kan me kanskje prøve bronsekalkun heller.  :wink:


Men oppdretter som vi kjøpte rugeegg fra, kjente ikke til slik oppførsel. Og i.o.m. at "brørene" oppfører seg fint, så satser eg på at me bare har vært uheldige.


 


Dei var vant med folk rundt seg hele oppveksten her også. Ikke så mye mating fra hånda, men vi var en hel del inne hos dei.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...