Jump to content

Når vil de nye hønene begynne å legge egg??

Recommended Posts

Jeg har for en drøy uke siden tatt til meg 40 77ukers verpehøner av typen Lohmann. Den første dagen den la halvparten av hønene egg, og så har det bare blitt mindre. Nå etter en drøy uke legger de ca 10 egg om dagen. Jeg lurer altså på hvor lenge det er til de vil komme opp på en stabil produksjon igjen. Hadde tenkt til å ha disse hønene i ca et år, men om de vil gi lite egg, henger de i en tynn tråd. Kanskje det er best å bytte de ut til høsten til fordel for nye da. Hva tror dere? Noen som har lignende erfaringer? :)

Når er vanskelig å seie :) Dette er ein heilt normal situasjon som ofte kjem når høns flyttar, hønene skal venne seg til ein ny stad og deg. Når rutinene er innarbeida og dei føler seg trygge kjem egga - berre å vente... :)

Tar gjerne noen uker før høns starter å verpe jevnt etter flytting. En ting du også må ha i bakhodet når du overtar høns fra kommersielle anlegg, er at de kasserer hønene før første myting da dette medfører verpestopp som jo betyr tap i profitt. Du må derfor regne med at hønene vil starte myting snart også. I tillegg pleier jo høns å ta seg en hvileperiode (hvertfall rasehøns; aner ikke hvordan verpehøns fungerer, men vil tro det samme gjelde for dem).

Likevel vil de verpe godt når de starter opp igjen, selv om de kanskje tar en hviledag her og der. Hvis du synes det er uakseptabelt du må nok gjøre som industrien - kjøpe verpeklare unghøns og slakte ut før myting...

Jeg må nok bare være tålmodig og fore godt, så håper jeg de kommer igang så fort som mulig :) Satser på en grei produksjon igjennom sommeren, så kan jeg eventuelt kjøpe verpeklare til høsten :) Takk for svar! Forresten, har 13 timer lys hos hønene i døgnet nå, burde jeg gjøre om noe på dette nå siden våren kommer ??

De kommer til å verpe som maskiner om en liten stund, mine er godt over 2 år nå, og verper fortsatt utrolig bra, de flotteste eggene vi får, men ikke SÅ flotte høner, hehe, har bare 2 stk igjen, og de leverer eggforsyningen til husholdningen når alle andre "svikter" !

Hvis du har planer om å tjene noen kroner på egg salg eller lignende så ville jeg helt klart ha fått tak på verpeklare hybrider istedenfor .Verpeprosenten går radikalt ned på de du nå har etter myting ( ned 15-20 % i verping )og de vil fortsatt kreve endel for selv om verpeprosenten har gått ned .... Det var det "butikkmessige"  :grin:  aspektet . Er det fugler du har reddet fra slakt og vil gi en  fremtid som f.eks tunhøns som også skal være til kos...burde du jo selvfølgelig beholde dem og være glad for alle egg de produserer  :smiley: .

Hvor lenge pågår en slik myting? De har trolig holdt på i ca 2 uker nå.. Synes ikke jeg ser noen tegn til økning i verpingen. Er det noen som har erfaringer med dette og vet hvor lang tid det vil ta ? :) Merker foropptaket begynner å øke, så vi får tru det er noen egg på veg :D

Pippa: Det ser ut til at jeg opplever det samme som deg. Jeg får ca 10 egg om dagen på 40 høner, altså slik at de ikke gir seg helt med å verpe. Disse hønene har vært hos meg i 14 dager nå. Når burde eggleggingen øke??