Jump to content
Sign in to follow this  
baremeg

Nybegynner

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpe meg hønsebur, og leser nå alt jeg kommer over om høns og hønsehold  :dans:

Vi bor på ett nedlagt gårdsbruk og har stor plass og det er langt til nærmeste nabo, men jeg er skeptisk til haner da jeg jobber nattevakt og er lite lysten på hanegal når jeg skal sove  :grin:

Tenker å ha ca 5 dverghøns og ingen haner om det går bra uten en til å passe flokken? Har sett på Silkehøns, men er litt skeptisk til hvor mye egg de legger og hvor små eggene er. Har veldig lyst å ha større egg og mange egg  :laugh:  

Vi er storspisere av egg og håper å kunne holde oss med egne egg når vi får høner  :blank:

noen forslag til gode og fine verpehøner som ikke er så veldig store? 

Jeg ønsker god påske til dere alle her inne  :egg:

Vil du ha dverg som legger mye og tildels store egg så anbefaler jeg på det varmeste Welsumer dverg ( egg på 50 gram ,beige med flotte mørke prikker på ) :) ..vakre og rolige dverghøns .

post-167-0-48530600-1364504950_thumb.jpg

Kan på det sterkeste anbefale Lohmann-høns. De brune er litt mer robuste og spiser litt mer enn de hvite. De hvite er små og lette, og begge legger mye egg igjennom hele livet. Skal du ha 5 høns er du ikke nødt for å ha hane :) Disse hønene blir brukt i store hønserier pga den gode verpingen, og jeg har selv kun hatt høner av dette slaget og kan på det sterkeste anbefale dem :)

Takk for tips! Er glad for alle tips  :smiley:

Men hvor får jeg kjøpt feks  Welsumer dverg? Eller andre raser? Jeg finner ikke noen som selger større kyllinger slik at en slipper å vente i måneder på de første eggene? 

Det ser ut for at det er enklest å få tak i egg til ruging, men jeg har ikke rugemaskin eller noe særs greie på dette enda så det er ikke noe for meg enda.Og i og med at jeg ikke har lyst på hane så er det jo ett sjansespill å kjøpe helt nyklekkede kyllinger også  :egg: 

Jeg bor i Rogaland. Har lett både på Finn.no, på forumet her og søkt på nettet, men finner bare egg og nyklekkede kyllinger. 

Jeg ville startet hos din lokale fjørfeklubb - http://rrfk.no/oppdrettsliste.html - der ligger det også ute en oppdretterliste. Du kan også prøve å poste en annonse der, og her, om hva du ønsker å kjøpe.

Ofte blir det ikke annonsert, selv om oppdretter kanskje har fugler til salgs. Kontakt oppdretter direkte og hør.

Hvis du har bestemt deg for å gå for dverg welsumer blir det jo å prøve å spore opp noen som har det i nærheten. Nå er jeg helt ute når det gjelder geografi, men jeg mener du bor i samme fylke som landets mest seriøse oppdretter av welsumer; sender deg navnet hennes på pm - hun er her inne også. Hvis det jeg skriver nå stemmer har du muligheten til å få deg noen flotte fugler i utstillingskvalitet! ;)

Selv vil jeg anbefale araucana. Disse går under mellomstore høns, men de er temmelig små. Artige fugler uten stjert, med liten kam (fint med tanke på kalde vintre) og sist, men ikke minst; de legge blågrønne egg! Og om du skulle ombestemme deg mht hane så er det den av hanene mine som galer minst skjærende. ;) Lykke til!

Ja ,kyllingene er kjønns visende fra 1 dag etter klekking . Klekte en drøss av dem for 2 dager siden og kom mange hønekyllinger da :smiley:   Rasen er lett å ale opp og vokser fort  :smiley: