Gå til innhold

Flytte rosebusker


Camilla R.H

Anbefalte innlegg

Jeg har noen gamle roser i hagen, men plasseringen er helt feil så jeg må flytte dem. Når bør jeg gjøre det. Moren min sier jeg må gjøre det straks telen går, men på nett står det flere steder at det må gjøres senhøstes. Vil ikke miste dem da dette er svært gamle roser av type en ikke lenger får kjøpt. Synes derfor de må behandles med respekt! ;) Lurer også på om det er mulig å formere på noe vis? Jeg har bare tre, og kunne godt tenke meg å få frem fler om det er mulig.

Noen som har peiling? Takknemlig for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Hør på mora di :) Grav ett like dypt hull, få med mest mulig av røttene. Så vanner du godt og gjødsler.


Skal du være skikkelig pirkete setter du planta i samme rettning den stod.


 


Den vil nok hangle litt den første sommern, men vil komme seg ti neste sommer :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er morsomt er å gro poteter i høyden. Jeg bruker pallekraver. Begynner med 2 krager som jeg fyller med jord å setter poteter 8-10stk. Når de kommer ett stykke over jorden , legger jeg på en palle krave til og hypper  (legger på mere jord), så bare tuppen er synelig av planta. Sånn holder jeg på nesten hele sommeren til kassa er ca 160cm høy.


Når jeg slår hull på denn til høsten er den full av poteter i helel høyden :)  


 


Plass besparende!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, begge to! :) Mamma sa også at de kom til å være litt pjuskete gjennom sommeren, men bare de kommer seg til neste år er jeg fornøyd! :)

Vil jo ikke være den som kverker 70 år gamle roser! :o

Det potettrikset skal jeg jaggu prøve. Blir spennende å se om jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Beskjær rosene,de mister mye rotsystem ved flytting,da lønner det seg at den har mindre bladmasse å vedlikeholde..

Tenkte å beskjære nå i disse dager; før sevja stiger og den setter blader. Bør jeg beskjære hardt? Tenkte å ta ca 20-30 cm. Buskene er vel ca 120 høye.

Synes det er litt skummelt, dette her. De gangene jeg har skjært hardt ned og/eller flyttet busker av ymse slag har jeg bare tenkt at det får gå som det går. Og det har jo alltid gått bra, men om jeg kverker disse kommer jeg til å bli ordentlig lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tenkte å beskjære nå i disse dager; før sevja stiger og den setter blader. Bør jeg beskjære hardt? Tenkte å ta ca 20-30 cm. Buskene er vel ca 120 høye.

Synes det er litt skummelt, dette her. De gangene jeg har skjært hardt ned og/eller flyttet busker av ymse slag har jeg bare tenkt at det får gå som det går. Og det har jo alltid gått bra, men om jeg kverker disse kommer jeg til å bli ordentlig lei meg.

Tommelfingerregel jeg har lært: At det skal være like mye over jorda som under...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...