Jump to content
Sign in to follow this  
HøneMartha

Vi er nybegynnere, kan noen tipse om gode eggleggere? Er Brahma en god egglegger?

Recommended Posts

Hei,

Jeg fant frem til dette forumet, og hadde satt utrolig stor pris på om jeg kunne få noen tips her inne. Vi skal starte en liten høneflokk og ha dem i hagen. Vi har kjpt oss boka Hønsehold i hagen, og finner mange gode tips der. Men noen spørsmål utenom har vi. 

Vi ønsker gode eggleggere, men også rolige høns som barna kan ha glede av å se på, plukke egg hos osv. Vi vurderer Brahma, da det finnes tilgjengelige kylliger i nærområdet vårt. Er dette gode eggleggere? Det står at de er kjent som en rolig rase. Har også vurdert sussex, men finner ikke tilgjengelige kyllinger i Sør-Trøndelag desverre. 

Når det gjelder varmelampe, er en varmelampe med 150 W pære tilstrekkelig, eller bør jeg kjøpe en som tar 250 W?

Kan jeg ha kyllingene i kjelleren vår til de er klare til å settes ut? Kjelleren er tørr med vinduer, og med varmelampe vil jo temperaturen være grei også. 

Kan brahma overvintre i trøndelag? Finnes det høns som kan overvintre? Vi tenkte å bygge et hønsehus etter denne modellen: http://www.hanegal.no/67312468

Mange spørsmål her, men hadde satt stor pris på tips om rase og varmelampe :)

Hei det kan jo bli gøy med høner i hagen, men litt nøye planlegging er jo lurt :azn:

Først vil jeg si at Brahma er en fantastisk rase, men skal du kjøpe kyllinger av Brahma nå er det ikke sikkert de vil legge egg før sent på høsten, og blir det en kald høst får du kanskje ikke egg før til våren. Dette er fordi de vokser sent og trenger litt tid på å komme igang med eggleggning.

Men når de verper er de stort sett gode eggleggere.

Med tanke på typen hønsehus du har tenkt på å bygge.er det noen utfordringer med overvintring. Høns tåler stort sett kulde veldig bra, men de kan forfryse kam og tær. derfor lurt å velge rase med liten kam. 

De går helst ikke ut i snøen, og trenger derfor plass til å bevege seg inne om vinteren. Vannet fryser, fuktighet/ kondens inne. og sikkert ingen egg uten ekstra varme og lys,

Det er et fint hønsehus til noen dverg høns ville jeg tro.

Hvis du skal ha glede av hønene dine hele året ville jeg bygget et hus det er mulig og gå inn i, Isolert, med vindu, dør og hønseluke. 

Kyllinger i kjelleren høres bra ut.

Anbefaler en kjempe fin dverg rase for nybeggyner, Verper veldig bra, små hvite egg, er rolige, hardføre. Sort Bantam. eller Bantam i annen farge.         

Welsumer, Niederrheiner, Sussex, Playmouth rock.
Orpington legger også bra med egg, men den legger ikke egg før den er ca 10 mnd gammel.
Samt Brahma som du nevner.

150 watt varmelampe er bra nok for kyllinger, om de har det trekkfritt.
Dersom det blir flere minus grader hos deg så er det smart å kjøpe en "ovn" som tåler støv.
Sjekk her

Et lite tips til hønsehus er lekestue; du kan da enkelt bygge luftegård utfra den m tak. Mange som gir bort på finn nå utover våren. Da kan man stå innendørs ved rengjøring - praktisk. Jeg har en klappstol hengende på utsiden, som jeg tar med inn når jeg har tid til å kose og håndmate. Dere kommer til å tilbringe mer tid der enn dere tror, så greit å legge til rette for det. ;)

Mine høns får gå ut sommer som vinter, så lenge det ikke er kaldere enn -10 og ikke blåser, men jeg strør med halm slik at de slipper å gå rett på frossen mark, og ikke minst; kan gå "tørrskodde". Brahma har fotbefjæring så de må ikke bli våte på bena - da kan de få frostskader.

Om dere håndterer fuglene mye fra de er små, blir de veldig tamme. Brahma er veldig rolige og fine fugler, men i største laget for å være "kosehøner" for barn. To av mine høner er blanding av Brahma og malay, og snillere høner finner du ikke. De er kjempefine i samspill med barna. Yngstemann på 2 er ofte å se med den ene hvor han viser henne småstein og pinner - hun er nysgjerrigper og matvrak, og håper stadig... ;) 7åringen derimot foretrekker sultaner. Pene, snille og übersosiale! Sultan er vel kanskje også min favoritt, men ellers er jeg veldig glad i mine araucanas. Rolige, nysgjerrige og fine, legger flotte turkisgrønne egg.

Hele familien har mange koselige stunder foran seg!

Hvis dere vil lese litt om forskjellige raser kan dere titte litt her:

http://www.safari.til1000.net/honsesafari.htm

Mange som driver med høns i Trøndelag, så om dere er villige til å kjøre litt så har dere jo mulighet til å velge blant andre raser. Du kan jo ta en titt her;

http://www.tronderlag.com/92965376

Lykke til!