Jump to content
Sign in to follow this  
Gækki

Nesten blind høne!

Recommended Posts

Jeg har en høne som ser ut som den har sti, pga trekk, men i dag ser jeg den veler rundt og nesten er blind. Det ene høyet ser bra ut, mens det andre er litt  trangere...

Hva bør jeg gjøre med dette?

Kjøp kloramfenicol salve/dråper .Behandle øyet med dette to/tre ganger om dagen i minst tre dager( salven holder øyet rent og hindrer at det blir betent ) og fjern kilden som skaper trekk .

Ikke noe mer utbredt hos høns enn hos andre dyr vil jeg tro ...

Viktig å tenke forebyggende når det kommer til våre hønsefugler... og er det lett å "overse" små ting som trekk ,fuktighet m.mer....En øyebetennelse kan føre til permanent blindhet hvis den ikke behandles ,så veldig bra at du tar fatt i problemet  :smiley:

Eg har alltid kamille te i skapet, den har ei antiseptisk virkning og er veldig grei å ha i bakhand. Kok opp teen og sett den kaldt, ei pipette er grei å bruke til å påføre teen men det er greit å stryke med ein bommulsdott oppbløytt i teen. Det er ein fordel at teen er temperert, det virkar lindrande og godt ved påføring. Anbefalar behandling med kloramfelicol.

Nå har jeg brukt kloramfelicol i en uke, 2 ganger om dagen. Øynene er blitt åpene og ser friske ut men høna har enda problemer med å orientere seg. Bør jeg la den få noen dager kjangs til etter behandling tro :)

Det skadar ikkje iallefall, har det vore andre avvik som du har observert? Kan hende ho har hatt eit lett angrep av mareks i auget (okular form)

Det skadar ikkje iallefall, har det vore andre avvik som du har observert? Kan hende ho har hatt eit lett angrep av mareks i auget (okular form)

Jeg prøver litt til ja, det er første gang i dag uten å smøre øynene. Nå ser begge øynene bra ut. Noen ganger ser jeg ho kan se maisen jeg strør på baken, andre ganger virker ho helt blind. Den eneste unormale atferden jeg kan se er at hun strekker å bøyer å skakker på hodet, men tror det er pga av hun ikke ser, og gjør som bikjene å skakker på hodet?

Jeg har også tenkt på mark som du nevner, øynene ser bra ut og dette har hjulpet, men kan det være mark i tilleg tro? får jeg det uten resept?

Jeg skal nå gi den høna en stor kjangse til å klare seg, men må ta ho om den blir plaga av de andre. Den blir litt jaga vekk nå, men ikke plaga....

Er veldig glad for alle forslag dere har kommet med :)

Hallinga/skakkinga på hodet kan komme av at ho ser dårlig i enkelte vinklar. Makkekur fåes via resept frå veterinær. Det er berre å prøve, på denne måten utelukkar ein, på denne tida er det uansett lurt å kjøre ei runde med makkekur.

Stallosan- F i bunndekket inne (Felleskjøpet) kalking ute vår og haust. Ropa-B (gamebird) Kvitløk, pastorisert eplecider eddik (helsekost eller lage sjølv) i drikkevatnet Prosmoke kan med fordel fyres av vår og haust.

Da har jeg bestilt røyk tabletter og ropa b, takker igjen for ett utrolig bra forum :)

Høna som er blind vil bli tatt i morgen da jeg ikke orker å se den blir plaga....

I dag fikk jeg pakka med røyktabletter. Tar jeg bare en liten bit fyrer opp med hønene inne på de 4m2 de har og lar det stå uten å lufte ut, eller skal det gjøres etter en stund?