Jump to content
Sign in to follow this  
Kriola

Rugemaskin nybegynner

Recommended Posts

Har endelig fått meg rugemaskin! :) 

Har arvet den av gubbens bestefar og han ruget ut mange egg i den i sin tid. Den er nok litt gammeldags, men-men.. Vanskelig å spørre bestefar om råd da han ikke husker så godt lenger. ;)

Men jeg har noen spm.

Hva skal temp. ligge på i en flatruger? I bruksanvisningen står det at temp skal ligge på 37,5 c. Andre steder leser jeg at temp skal ligge på 39,4 c.

Fukt; I bruksanvisningen står det at det skal ruges uten ekstra fukt, at fuktigheten fra eggen er nok,men at en liten kopp likevell skal fylles opp, greit nok.. Andre steder leser jeg at fuktighet skal ligge på 50-60 % frem til dag 18. At fuktighet skal økes de siste dager har jeg fått med meg. Da kan jeg vel bare legge inn en svamp eller noe?

Hva er rett og hva er galt? Er det best å følge bruksanvisningen?

Får noen dyre rugeegg, av en rase og farge jeg har lett leeeenge etter i posten om noen dager og vil så gjerne ha GOD klekke% på disse! Posteggg skal hvile i et par dager før de puttes i rugemaskinen, bør jeg pakke dem ut og sterilisere dem med en gang de kommer frem, eller bør man vente med det til rett før innsett? Bør jeg serilisere dem? Virkon eller eggvask?

Har ruget ut mange egg før, men da har hønene gjort jobben, og det går jo alltid bra. Så jeg føler meg utrolig spent, og eggene er ikke engang sendt enda! Dette blir noen laaange uker! ;)

Jeg har mine egg i rugemaskinen for første gang og prøvde å lese masse for å lykkes. Jeg har sett 37,8 gå igjen mange ganger, så det er det jeg har stilt min maskon på :) ellers kan du google Lade oppdrett (hjemmesida til Prisilla), der står det masse bra om ruging og kyllinger, og masse annet ;)

Jeg tror jeg har lest alt som finnes om rugemaskiner og tempraturer.. ;)  Så jeg får vel bare prøve meg frem. Satser på at det kommer noen kyllinger hvert fall. :)