Gå til innhold

brun italiener egg.


sandsol

Anbefalte innlegg

avem

Mine italienarar rugde og var dei flinkaste hønemødrene eg har hatt! På det første bildet sit den eine med ein kylling under kvar vinge. Dessverre blei alle mine 3 italienarar avliva før dei var fylt 3 år pga eggleiarbetennelse. Om dei fekk eggleiarbetennelse pga dårlege gener eller pga at dei begynte å verpe svært seint veit eg ikkje. Veldig kjekke høns iallefall :)
post-1587-0-91457600-1366229370_thumb.jp
post-1587-0-51814900-1366229600_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

eg har ikkje så mykje erfaring med utrugging så eg har eit par spørsmål eg håpar å få svar på  :wink:


1) har automatisk vender på maskina, bør eg slå den av eit par dagar før klekking?


2) hvor lenge bør kylingane ligge i maskina etter klekking før eg tek dei i eigen kasse?


3) kva bør eg fore dei med?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vendingen av egga bør slås av 3 dager før klekking


2. Kyllingene kan få komme ut så snart de er tørre og har lært seg å gå. Men det er ikke lurt å åpne maskina for ofte, så plukk gjerne ut kyllinger bare et par ganger i døgnet hvis du klarer å la være oftere :)


3 Knust oppdrettsfôr, litt sand og vann klarer de seg fint med. Hardkokt, knust eggeplomme er også snadder for slike små.


 


Siden egga er 40 gram må det være Italiener Dverg. For store Italienere er minstevekt på rugeegg 56g, og idealvekt 62g. For dverg 35g/39g. Kanskje dvergene er mer tilbøyelige til å legge seg klukk enn de store? Ikke vet jeg :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...