Jump to content

OBS OBS !! NYTT UTBRUDD

pippa
 Share

Recommended Posts

Da er det igjen registrert utbrudd av IB ,ILT og  MYKOPLASMA i østfold området .

Så vær forsiktig med kjøp/salg av livdyr og ruge egg !

Vi må alle  være med på å prøve å stoppe eventuell smittespredning av disse svært smittsomme sykdommene .

Så har du høns/fugler med fokjølelse symtomer eller plutselig død ,ta kontakt med ditt mattilsyn ( Disse sykdommene er alle meldepliktige ) .

Sett alle innkjøpte fugler i et eget rom for observasjon( 14 dager ) .

Ha gode rutiner på desinfisering av av ruge egg og maskin .....Enkle ting som er med på å stoppe sykdom før den når din flokk  .

Ja ,det har alltid vært sånn...Disse sykdommene er ikke "nye" ....

Heldigvis er det mer åpenhet rundt dette med sykdom så jeg tror nok det er grunnen til at vi syns det virker som om det er mer sykdom nå enn før.... Ved å være bevisst på dette med virussykdommene og hvordan de spres behøver de fleste av oss ikke bekymre oss i særlig grad  :smiley:

kommer vell helt ann på mattilsynet og hvilke restruksjoner dei vil nedlegge, og hvorvidt det blir flere tilfeller i nær fremtid,

uten at noe av dette hendre blir det vell et spørsmål østfolds styre må ta om dei vil gjennomføre eller avlyse ang hvor mye dei føler risken er på.

håper alt går greit for hadde tenkt meg over fjellet egentlig.

• Upvote 1

Jeg synst det er så trasig med disse sykdommene, og at flere oppdrettere er nødt til å avlive sine besetninger med flotte rasehøns :( Skulle ønske alle med syke høns ville testa seg. Eller i det minste la være å selge og klekke ut kyllinger i noen måneder for å la smitten "brenne ut", og i mellomtiden være påpasselig med å hindre at virusene spres videre til andre bestninger via folk og utstyr. Ulovlig import er nok noe vi ikke blir kvitt. Men hvis man på død og liv skal smugle inn noe, bør man i det minste holde seg til å hente egg som man desinfiserer. Å sette seg selv i karantene noen uker/måneder etter smuglingen for å være sikker på at det ikke bryter ut sykdommer burde være en selvfølge. Og kanskje hadde det vært lurt å begrense hønsetreff og utstillinger, siden svært smittsomme sykdommer fortsatt er ganske utbredt? Nei, jeg vet ikke. Det må hvertfall være helt forferdelig for dem som blir rammet av dette her! Selv kommer jeg hvertfall til å la være å ta inn annet enn egg heretter, siden jeg klekker ut kyllinger som jeg selger videre. Ved livdyrkjøp kan man sette dem i karantene. Men hvis de fuglene man kjøper har hatt f.eks. ILT, så vil sannsynligvis disse være tilsynelatende friske, og smitten ikke oppdages før ens egne fugler uten antistoffer blir smitta og utvikler sykdom.  Nei, jeg babler i vei her jeg sitter og venter på å bli ferdig med nattskiftet. Men jeg håper at alle prøver så godt de kan å begrense uhumskhetene :)

Det er grusomt!! Du har mange gode poeng Spurven, men å  "legalisere" ulovlig innførsel (smugling) av egg med eggvask synest eg er litt drøyt... men eg ser kva du meinar ;) (ikkje ta det ille opp)

Folk må ta forhondsreglar og med stadig ønske om mange eller nye raser og kjøpe levande dyr eller ruge egg i hytt og pine bidreg til desse utbrudda. Det har vi sett eksempel på. Eg la band på meg i fjor etter utbrudda då og gjer det igjen. Det er vanskeleg men den einaste måten å skjerme seg sjølv på. Det at vi får vite om desse utbrudda no, vitnar om at folk er meir beviste og melder frå til Mattilsynet  og det er ein god ting. Den einaste måten vi kan verte kvitt desse sjukdomane på er å melde frå, sanere smitta besetningar og vere veldig restriktive. Å blande fugl (frå td Hvam og  industrihøns) som er vaksinerte med uvaksinerte (hobbyhøns)  er også ein viktig ting ein ikkje bør gjere. 

Ser innlegget mitt kanskje kan misforståes. Men jeg vil ikke legalisere ulovlig import av hverken fugl eller egg, jeg bare innser at dette er et fenomen det er svært vanskelig å få slutt på. Og det er vesentlig mindre fare for å få med smitte om man kjøper egg som desinfiseres, enn om man kjører over grensa og henter hjem en kasse høns, gjerne fra en oppdretter som kjøper og selger i hytt og gevær. Selvpålagt båndlegging er også noe man bør tenke på, og slike tiltak er minst like viktig for smuglere, som det jo finnes mange av, selv om vi vil det eller ei.

• Upvote 1

Bør ikke Mattilsynet teste litt flere besetninger rundt omkring da? Jeg har ikke handlet med verken egg eller fugler siden ifjor sommer, og mine virker alle friske - men man trenger jo ikke å se symptomer så jeg vurderer å be MT teste bare for sikkerhets skyld, i hvertfall når det er så mange utbrudd ute og går. Smitte kan jo komme fra ville fugler eller besøkende også.

Er dyrene på Hvam vaksinert mot ILT? Har vurdert å hente rugeegg der for å ruge ut hjemme, men om de er vaksinerte så kan vel eggeskallene på rugeegg avgi smitte?

ILT er lite utberedt i komersielle besetninger, og dermed også på Hvam! Og de testes av MT jevnlig.

selv om det er lite ILT i slike besetninger er det fordi dei vaksinerer mot det. og problemet vert at når vi får dyr eller egg derfra som da inneholder anti stoffer mot ILT så vert våre dyr avlivet. for mattilsynet tillater ikkje antistoffer mot sykdommer..

heilt idiotiske regler for antistoffer godtas ikkje i hobby besetninger men produksjons fuglene som levere mat egg og skalte kyllinger går vist fint ann og ha antistoffer..

så ikkje kjøp voksne dyr fra egg produsenter, komersielle selgere og hvam. kjem mattilsynet på besøk da har desse antistoffer og heile flokken din ver slakta fordi du har kjøpt vaksinerte dyr..

synst det er en merkelig forskjellsbehandling..

kan jo berre tilføye at i danmark må fuglene vaksineres mot ND for og kunne utstilles..