Jump to content

Klukkhøne som har lagt seg til under låven

Budeia

Recommended Posts

Ja, når det først var ei som la seg klukk, så måtte det selvfølgelig være på en plass der ingen kunne tru at nokon kunne bu.

Flaks jeg har smale små unger som kan krype og undersøke for meg. Ei dverg jærhøne har altså rigget seg til under låvegulvet vårt, ligger på 9 egg i følge usikre kilder (ungene)

Jeg tenker at hun skal da få lov til å ruge ut noen små om hun vil, men det er for det første skikkelig upraktisk at hun har lagt seg akkurat der, og skikkelig upraktisk at jeg da ikke fikk fulgt opp slik at egga som ligger under henne har ulik utvikling, antar jeg. Dessuten kan far til kyllingen være halvbror eller helbror hennes, selv om en annen hane er sjefen og den som er oftest "på" dem.

Så hva i all verden gjør vi nå?? Jeg har f.eks et gammelt hundebur som jeg kan sette inne i hønsehuset i en skjermet krok, og lage et reir jeg kan plassere henne i, og som er stort nok til at hun kan gå litt rundt for toalettbesøk og mat. Men vil det funke, eller vil hun bare gå av eggene? Dette har jeg ikke vært borti før, nemlig, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke egen rugemaskin heller, så maskinrugung av egga er utelukket. (dessuten synes jeg høna bør få en sjanse) Hvor mange egg kan ei dverg jærhøne ha under seg, forresten? 9 egg kan vel bli vel mye?

Hehe, fin plass hun har valgt seg ut ;)

Hvis det er fare for at andre høner legger egg i reiret hennes, eller at rovdyr kan komme seg dit, så ville jeg flytta henne. Hvis ikke er det bare å sørge for at hun har mat og drikke tilgjengelig, og la henne styre på under der.

Hvis du flytter henne er det lurt å stenge henne inne på reiret i starten og la henne ha det mørkt slik at hun nesten tvinges til å finne roen istedet for å stresse rundt. Hun kan godt være innestengt det meste av tiden hvis hun ikke ser ut til å akseptere flyttinga med en gang, bare hun får mulighet til å spise, drikke og bæsje daglig.

Hvis det ikke er har vært mye innavl i de forrige generasjonene er det stor sannsynlighet for å få friske kyllinger. Men vil du helst ikke ruge disse egga og har andre egg som du heller vil ha kyllinger av, så kan du jo skifte dem ut hvis hun ikke har ligget veldig lenge. Egg er egg, høna merker nok ikke forskjellen.

Jeg har ingen erfaring med antall egg under denne typen høne. DK-høna mi lå på 7 av sine egne egg hvertfall, og det gikk fint :) Hvis hun har et reir med gode kanter som hindrer egga å trille utover kan det hende hun klarer 9:)

Lykke til! Håper det blir masse fine kyllinger :)

Takk for tips! Jeg ser henne jo ikke under der engang, så jeg får ikke fulgt opp hvor mange egg hun ender opp med. Hun ligger visst inni/oppå noe bobleplast inni der.

Jeg kommer lett til å se på kyllingene hvem som er faren, var bare litt bekymret for innavl og evt skader som følge av det.

Hun ligger nok lett tilgjengelig for rev, f.eks, og katta er en god jeger og vil nok gjerne ha kylling til middag. Jeg kan vel ikke belage meg på mer enn et par kyllinger, siden hun sikkert vil gå av eggene når de første har klekka?

Aner ikke hvor lenge hun har ruget heller. Vi oppdaget forrige helg at hun var "løs" på morgenen uten at døra var lukket opp, og skjønte at hun hadde ligget ute. Men det var først nå i går jeg kom på at hun kanskje kunne  ligge klukk noe sted.

Kanskje har hun ruget ei uke eller mer allerede.

I fjor rigget en av mine seg til i skjul, og når jeg oppdaget hva som foregikk var det utvikling i eggene. Jeg lot henne da få lov å styre selv. Alle hennes klekket samtidig, så om hun har klart å holde reiret sitt for seg selv vil nok det samme være tilfelle hos deg. Det er når andre høner begynner å blande seg at det blir krøll.

Ok. Jeg er så i tvil altså. Jeg tror ingen av de andre hønene har vært under der, og hun er definitivt i fred. Utfordringen om hun skal få være i fred er også å få gitt henne mat og vann. Søsteren min har latt sine dverg kochin ruge ut noen ganger, men de stikker fra redet så fort et par kyllinger har klekket, sier hun. Var derfor jeg tenkte at da skjedde kanskje det samme her.

Høna går av reiret når de kyllingene som har klekket trenger mat/ vann. Høner som rigger seg til i en av rugekassene får stort sett "besøk" underveis, og da har man egg med ulik klekkedato. Høna vil alltid prioritere de kyllingene som har klekket, og vil da forlate de resterende eggene for å ta vare på de som har klekket. Kan dette ha vært tilfelle hos din søster? En måte å unngå dette på er å merke de eggene som skal ruges ut, og samle inn de andre daglig.

Om dere skal krype under låven, og hente høne og egg så kan du neste regne med at du har avklukket høna i prosessen.. Største risikoen her er vel at reven tar høna. Det er jo noe du må vurdere om du kan leve med. Jeg ville nok bare la henne få lov til å gjøre som hun vil.

I dag har jeg sendt ungene under igjen for å sjekke antall egg, og det var heldigvis fortsatt 9 stk. Ungene tok med seg tre egg ut. Det ene egget kunne jeg ikke se antydning til utvikling i, så da ble det kastet. De to andre var det god utvikling i. Høna har nok kontroll. Jeg lyste med mobilkameralyset, inni jakka mi, så jeg fikk sett ganske greit på eggene. Det ene var lenger i utvikling enn det andre. Jeg trodde det var snakk om mye, men jeg har studert bilder av egglysing, og jeg vil tippe at det ene tilsvarte 12-13 dager, og det andre 10-11 dager.

Har bestemt meg for å la høna ligge. Denne høna er ekstremt tam, og bortsett fra å si tydelig ifra med lyd, fikk ungene lov til å se på eggene. De tåler forhåpentligvis litt håndtering? Hadde jeg tenkt meg mer om skulle jeg tatt med meg blyant slik at vi kunne gått gjennom alle egga. Kan jo være det er flere tomme som hun kan slippe å bruke tid på. Litt greit å ha lyst dem også, så jeg kan ane hvor lang tid de har igjen. Dverg jæreggene som høna selv er fra, klekket på dag 19 i rugemaskinen. Greit å være litt forberedt på ca når vi kan forvente klekkingen, slik at katter kan passes og høna flyttes når kyllingene har klekket.

Det gikk som det måtte gå. Høne, egg og alle spor etter ruging er sporløst borte. Det kom nok en rev... Ei Anna jærhøne ligger klukk inni et grantre de har i luftegården. 9 egg. Hun har ruget noen dager, men jeg tror eggene ligger for kaldt mot bakken, samt at de nok blir våte ved evt regn. Lyste noen i går uten å se liv, skal sjekke alle. Er de tomme skal jeg ta dem bort og kaste ut treet.