Gå til innhold

Parrings sko til Fjærfe Haner Bra eller ikke Bra?


Dan Torkel AG

Anbefalte innlegg

avem

Enig med Prisilla på dette ...Vi vet ikke helt hva som kan bli konsekvensene med slikt "ekstrautstyr" på fuglene våre ( belastning på føtter ,hofter osv ) Selv hønesadel som Prisilla snakker om er omdiskutert av fuglefolk og Mattilsyn....

Høns/fasanbriller ,nebbbeskyttere osv ( som er vanlig å bruke i andre land ) er Mattilsynet skeptiske til( har hatt en lang prat med dem om det da jeg bruker dette) og vi ble tilslutt enige og hvordan ,når og i hvilken tidsperiode det kan brukes ....til fuglenes beste .

Gode ideer fra fuglefolk trenger vi... så ikke stopp med denne ideen Dan Torkel AG , produser mange ideer :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er Dan Torkel AG :) Må få rette litt på deg pippa ;) Sida eg syr sadel har eg diskutert bruken av desse  med Mattilsynet, svaret eg fekk frå 2 uavhengige kontor var at sadel er eit greit hjelpemiddel i ei overgangsfase, under myting eller slitasje frå ein hane. Sadelen må av slik høna som har den på får stelt seg og gjerne sandbada 1 gong for dag. Så er det oppklara :D


Når det kjem til slitasje frå hanen, bør ein anten skaffe ein lettare hane til flokken eller fleire høner, om slitasje er eit utbreitt problem. Ein ser gjerne at det er favoritt høna som får slitt fjærdrakt på ryggen, vingefesta og nakken (hodet)  frå ein hane. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poengterte bare at den er omdiskutert  :wink:  og "debatten" er ikke avsluttet her i mitt fylke men langt på veg ser også MT verdien av beskyttelse for hønene .


"Problemet" ligger i vår egen "latskap"...mange utstyrer fugler med litt "ekstrautstyr" og lar det forbli på i lange perioder selv lenge etter at behovet er borte..DET vil ikke MT ha noe av   :) ..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Godt poeng, det er heller ikkje intensjonen med sadelen. Men om ein er så lat at ein ikkje gidd å ta av sadelen, er det vel andre forhold i hønseholdet som er kritikkverdige og. Eg trur  ikkje dette gjennspeilar majoriteten i miljøet, dei aller fleste av oss er samvittighetsfulle med tanke på hønsa våre.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av oss vet jo hvordan sadelen skal brukes og de som ikke vet får besøk av MT tilslutt (på grunn av helt andre ting som regel ) ...men nå "kuppet" vi tråden til Dan Torkel AG noe som ikke var meningen  :blush: . Sitter du å ruger på flere gode ideer Dan Torkel AG så tenk på at hjelpemiddelet må ha minimal vekt hvertfall  :azn:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sadel som vert sendt frå meg kjem med bruksanvisning. Eg trur ikkje MT kjem på besøk på grunn av bruk av sadel, heller på grunn av andre ting ;)  Dessuten er det vel heller sjelden dei tek turen uanmeldt med mindre at eit forhold er meldt med bekymring, så her er ingen grunn til panikk :D 


Har du konkrete planar om utforminga Dan Torkel AG? Spennande prosjekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materiale som vil bli brukt er Skinn med tanke på slitasje, så det er jo sying og forming.


Den skal også være justerbar så den kan passe alle strøelser.


 


Får ta å høre litt med Stefar min, han driver å lager sal tøy til hest fra bunne av, så han


vet nok hvordan jeg kan få dette til ;) 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein bakdel er kanskje at ein må trimme klør oftare då dei ikkje blir naturleg slitt, lurer også på korleis dette vil virke med tanke på gange då den naturlege kontakta med bunndekke vert borte. Reknar med dette er ein sko dei skal ha på heile tida. Lykke til med prosjektet. :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg trur ikke på skoprosjektet iht parring, der er nok sadel mye greiere. Men- en beskyttelsesko til ender kunne jeg ha trengt i vinter! En moskusandrik fikk frostskader på svømmehuden mellom tærna, og salven ble fort slitt vekk.


Skoprosjekt nummer to gjelder sultanene, som av og til mister mange fotfjær på kort tid. Da de vokser ut og ikke har beskyttelse fra andre fjær er de veldig utsatte. Har fundert litt på hvordan man kan beskytte dem. Mine er frittgående ute og i aktivitet hele dagene, "bursultaner" som kun går på et litet område med myk bunn får mindre slitasje og finere tøfler men det er ikke aktuellt her.


 


post-20-0-92053600-1367601080_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store utfordringar med tanke på sko til fugl. Skoen til svømmefugl er no under utprøving her gjenstår berre få fasademessige rettelsar før den kjem i salg i neste veke tenkjer eg. Har også sko til høns i tankane men planane er ikkje komne på papiret enno.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...