hvitsilkemor Posted April 21, 2013 Report Posted April 21, 2013 Har merket at noen av hønene legger egg med fryktelig hardt skall. Har også hatt en mislykket ruging der det ser ut som kyllingene rett og slett ikke kom seg ut av egget. Hva kan man gjøre for at eggeskallet skal bli tynnere? Quote
pippa Posted April 21, 2013 Report Posted April 21, 2013 Det kan du nok ikke påvirke...kun motsatt vei (tynt skall -tilfør mer kalsium ) .Harde skall krever mer fuktighet de siste tre dager før klekking( slik vi gjør med perlehønsegg ,ekstremt harde skall ) så dusj eggene jevnlig i tillegg til vann i maskinen, dusj frem til du ser sprekk i skallet og vær rask hver gang du dusjer dem . Quote
hvitsilkemor Posted April 21, 2013 Author Report Posted April 21, 2013 Aha. Supert tips hvor ofte dusjet du eggene og hvor mange dager før forventet klekking starter du med dette? Quote
pippa Posted April 23, 2013 Report Posted April 23, 2013 Dusjet eggene hver gang jeg åpnet maskinen . Quote
hvitsilkemor Posted April 23, 2013 Author Report Posted April 23, 2013 Fra dag 1? Eller dag 18? Quote
Siss Posted April 24, 2013 Report Posted April 24, 2013 Mine høner la også egg med veldig tykt skall . Jeg fikk beskjed på mølla at det var fordi de fikk skjellsand i stedet for bare vanlig sand. Quote
pippa Posted April 24, 2013 Report Posted April 24, 2013 Fra dag 18 . Vanlig sand er for kroa... skjellsand gies hvis eggeskallene er tynne/ skjøre .Ikke nødvendig med skjellsand tilskudd hvis hønene går på verpefor ( verpefor er tilsatt kalsium for å bevare skallkvaliteten) . 1 Quote
hvitsilkemor Posted April 26, 2013 Author Report Posted April 26, 2013 De har tilgang på skjellsand, så da kan jeg jo fjerne dette. de får jo verpefor Quote
Recommended Posts