Jump to content
Sign in to follow this  
helle75

Post egg

Recommended Posts

Jeg fikk egg med posten idag, og har lest på forumet, at de skal ligge 12-24 timer, men jeg finner ingenting om de skal ligge i stuetemp eller kaldere før jeg putter dem i rugemaskinen?

10-15 grader er best. Men vanlig rom temp. Er ok.

La dei stå med den spisse enden ned i eggekartong i 24 ca.

For at innholdet skal få tid til å komme på plass etter en kanskje rystende opplevelse i posten:-) Det kan ha blitt snurr på navlestrengen, og denne bør få snurre seg tilbake.

Eg putter dei rett i maskina og har hatt veldig godt resultat på postegg. Finnast det vitenskapelig bakgrunn som seier at strengen snurrer seg?

Vil tro at dette er forsket på som så mye annet Aussie .."Navlestrengene ( eller proteinstreng som det egentlig heter ) er der for å holde plommen som kimen er festet til sentrert midt i egget . Ved transport som f.eks postgang vil esken( og eggene) snues ,ristes utallige ganger på vei hjem til deg ,dette KAN bidra til strengsnurr ..noen ganger så er faktisk en streng røket også ved veldig hard behandling av frakt esken ... Så derfor anbefales det å la eggene hvile for at alt innhold skal stabilisere seg før ruging og ikke minst skal eggene få mulighet til å få samme temperatur som sine omgivelser før ruging  ( minst like viktig ). Men "ingen regel uten unntak" ...

Anbefalingene gis for å få maksimalt resultat av "postegg"  :smiley: .

Postegg...Når ein skal la egga stå og kvile, skal dei då stå på skrå, slik som dei ellers gjer når ein samlar egg til ruging? og skal dei vendast eller stå heilt i ro?
Greit å vite slikt før egga kjem i posten :wink: