Gå til innhold

Kjønnsbestemmelse Welsumer


Spurven

Anbefalte innlegg

Jeg har tre kyllinger på 5 uker av rasen stor Welsumer. Jeg har lest at hanene er lysere på hodet enn hønene når de er nyklekte, og ut i fra det var det tydelig to haner og en høne. Den ene av hanene har allerede røde hakelapper, og utvikler mye mørkere fjærdrakt enn de to andre. Men den andre som jeg trodde var hane som liten, han ser akkurat lik ut i utvikling som den kyllingen som hadde høne-farge ved klekking. Er ikke kjønsbestemmelsen ut i fra farge 100% sikker hos denne rasen? Eller kan det være at de to hanene(?) utvikler seg så ulikt?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

De er rustfarga ja :) Hanen er svart med litt rødt i brystet, og det som jeg håper er søstrene hans er brune. Kjøpte egentlig disse for å ha mategg som var lette å skille fra de rasene vi plukker rugeegg fra. Litt tullete å måtte kjøpe mategg når vi har så mange høner. Men det frister jo selvsagt å prøve å finne hane av annen linje og avle på disse også ;) Egentlig hadde jeg trengt...tja...5 ekstra bur kanskje? Det er så vanskelig å begrense seg når det gjelder antall raser!


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser du fint hanekyllingen nå ja  :smiley: . Her kjøpes det mategg i lange baner for MINE egg er altfor verdifulle  :wink: .  Kan heller ikke gi deg råd når det kommer til å begrense seg på raser for det har jeg slitt med i mer enn 24 år når det kommer til denne fugledilla !  :rolleyes: ​ ...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg har fått store welsumer nå, har egg fra en annen stamme av de i rugemaskinen også så jeg håper det blir noe av, jeg kans e forskjell på kjønnene nå, å det så vi med en gang, hønene har mørkere stripe over hodet enn hanene, de har mer utvisket, å hønene har mørkere øyestripe, skal se om jeg finne rigjen linken som jeg fikk av noen, når jeg spurte etter hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal følge med på den stripen ved øynene neste gang :) Jeg hadde to slike som de lyse på bildet ditt, men den ene er faktisk en høne. Jeg husker ikke hvordan de så ut rundt øynene, men mulig det gir en sikrere indikasjon enn fargen oppå hodet og ryggen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser du kanskje forskjell på grunnlag av kam og hakelapper også da kanskje? Hanen min var det ikke tvil om når han var månedsgammel hvert - tydelig forskjell fra hønene :) Men maranene som nå er 2mnd er jeg fremdeles ikke sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Svart er ikke kjønsvisende farge, så da må du vente og se om noen får rosa kam/hakelapper, og glinsende smale fjær på ryggen foran stjerten :) Har de ikke antydning til kam nå, så tipper jeg høner. Men er ikke kjent med dvergvarianten av Welsumer, så det er mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...