Jump to content

Hønsegård og planter/trær???

Sissi
 Share

Recommended Posts

Er endelig ferdig med ny stor og rovdyrsikker hønsegård:-) Men ønsker å plante noen trær/busker der inne, både til nytte i form av ly og skygge for dyra og pynt (pynt hos høns varer vel sjelden lenge;-)) Noen som har tips til planter som kan vare en liten stund:-)?

Og en ting til, hvor stort bør man bygge sandbadet?

Dette er interessant!

Jeg er hagefrik, og har ennå ikke funnet noen busker/blomster som hønene ikke liker å spise.

Nå skal det sies at jeg er lat, og sjelden leter på andre sider en fuglepraten, men noen av oss må vel ha erfaringer rundt dette?

En annen ting: Kan noen planter virke som fòr(sunt og næringsrikt)?

I lover og reglar om hønsehold står det at det bør vere mest mulig fritt for vegetasjon (tred osv) i hønsegården. Grunnen er at det tiltrekker seg villfugl som kan vere bærere av lus og andre meir alvorlege sjukdommar. Det har noko med bearbeidinga av jorda i gården også, den bør kalkes helst vår og haust og gjerne vendes, kalk drep ein del uheldige sporar og oppblomstinigar. Det vert også sagt at beplantning i urner osv eg ein grei måte å få til dette på, høns likar godt bært, solbær har eg hørt skal vere ein favoritt. Høner grev lett opp ting ein plantar så urner er sikkert ei god løysing. Små leveggar her og der gir skygge og kvifor ikkje bruke ein gamal parasoll :)  Eller så kan du gjere slik :)  http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/127835148

I lover og reglar om hønsehold står det at det bør vere mest mulig fritt for vegetasjon (tred osv) i hønsegården.

Kor står dette?

I forskrift om hold av høns og kalkun står det at uteareala skal avpassast etter dyretetthet for å forebygge smitteoverføring og sjukdom. Det står vidare at uteareala skal vere forsynt med ly for vær og vind og vere beskytta mot rovdyr og skadedyr.

I den økologiske veiledaren står det at utendørs luftegardar skal vere dekka hovudsakleg med vegetasjon.

Lovar og forskrifter kan sikkert tolkast ulikt, og ofte er det vanskeleg å finne dei forskriftene som faktisk er gjeldande. Difor spør eg :)

Sjølv ville eg hatt bærbuskar (t.d. Aronia) i ein slik luftegarde i tillegg til anna ly som nemnd. Eg synes me skal legge forholda tilrette for eit mest mogleg naturleg liv for hønene våre. Det er også lov å ha små flokkar heilt frittgåande, og då gjeld ikkje kravet om kvileperiodar for luftegarden (pkt 4.13.2 i veileder B om økologisk landbruksproduksjon).

• Upvote 1

Tja, i den brosjyren du linker til her står det følgende:

"Høner ønsker ikke å gå ut på åpen flate. For å få dyrene til å spre seg på utearealet bør man plante trær eller busker som gir ly og skygge. For å ha mulighet til jordarbeiding kan buskene plantes i kar." De kan altså plantes i kar, men det er ikke krav om det.

Jeg virker kanskje pirkete nå, men nå vet iallefall trådstarter at det ikke finnes lover og regler som sier at utearealet skal være mest mulig fritt for vegetasjon -snarere tvert imot...

Det er forresten ikke denne brosjyren som gjelder lenger, men veileder B (finnes på Debio sine sider). Det er gjort noen endringer, bl.a på dette med utearealets hviletid, men det gjelder de som driver industriproduksjon av økologiske egg.

• Upvote 2

Tusen takk for svar:-) Brosjyren er lest og nyttig info. Utegårdene er på 6x10 meter begge to og med 50/50 tak og nettingen oppå. Samt bygget et lite "hjørne" med vegg. Vagler over hele. Denne blir brukt når vi ikke er hjemme, slik at de da er trygge. Vi har et ørne par i nærheten. Ellers går de fritt:-) Ønsket mitt er at de skal føle seg "fri" selv om de er "inne";-) Var kanskje dumt skrevet, men det er ihvertfall slik jeg tenker:-)) Prøver meg nå med noen bjørnebær busker, solbær og tuja så får vi se etterhvert. Har forskjellige urter i drivhuset, så får sette inn litt innimellom...til kos:-) Og har nå spadd opp all rabarbra på tomten!! Leste hvor giftig disse bladene var, så disse ville jeg ha bort. Vet ikke om hønene vil spise de, men tok ikke noen sjanse på å teste ut!!