Gå til innhold

Kompostering av flis og hønsemøkk - noen erfaringer?


VerGul

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på om det er noen der ute i den store verden som har noen erfaringer å dele rundt dette med å kompostere flis fra hønsehuset. Liker ikke tanker på å kjøre den til miljøstasjonen for så å kjøpe den tilbake som kompost/jord. Jeg har masse blomster og kjøkkenhage og trenger alltid god jord :-)

Hvordan komposterer dere flisa? Og omtrent hvor lang tid tar det før den har blitt til god jord? Jeg har to hjemmelagede varmkomposter og to kaldkomposter, men det vil jo ta år før jeg klarer å bruke opp flisa fra vårrengjøringa i hønsehuset i varmkomposten.

Hva gjør dere med møkka? Komposterer dere den også? I varm- eller kaldkompost? Jeg vil jo gjerne utnytte "avfallet" best mulig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er supert å kompostere hønsegjødsla. Framgongsmåten er som med vanleg kompost. Dersom du har mulegheit vil eg anbefale å kompostere i ranke, ikkje binge, men beggedelar går fint.


Du får lese deg litt opp om tema. Er nokre år sidan eg komposterte noko serleg, men skal til med det igjen i løpet av sommaren, då også hønsemøk.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med høner og vaktler først i høst, så jeg er jo ganske nyklekt. Jeg er en ivrig tilhenger av kompost. Det har vært litt av og på, men nå er jeg skikkelig på. I forbindelse med noe spesialundervisning, har jeg startet å blogge om kompostering av matavfall, hageavfall og strø fra høner og vaktler. Jeg har samlet opp strø gjennom høsten og vinteren. Mannen har stadig ønsket å kjøre det avgårde, men jeg har holdt det igjen.

For en uke siden la jeg opp kompostlag med strø fra hønene og lag med løv og avfall fra høstkomposten. Da jeg rotet rundt etter en uke, ble jeg overrasket over hvor fort varmen steg. Jeg har stor tro på at hønsestrøet vil sette fart på kompostering av hageavfallet, pga innholdet av nitrogen.

www.komposterer.blogspot.com

Bloggen er under bearbeiding og handler om kompostrelaterte tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hva mener du med å kompostere i ranke Bondetutta? Det begrepet var ukjent for meg.

For en flott blogg Perlehøna!!! Den er lagt til i leselista :) jeg innser vel at jeg må ta hammeren fatt igjen, tror ikke de to små bingene (kaldkompost) jeg har nå klarer å ta unna både hageavfallet og avfallet fra hønsene. Desverre ble det til at strøet fra i vinter havnet på miljøstasjonen denne gangen. Tida strekker ikke alltid til og jeg er nødt til å prioritere å få ferdig trinn 2 på hønsehuset slik at kyllingene på to uker kan flytte inn sammen med de voksne hønene (de får eget rom i begynnelsen).

Jeg kommer nok til å stikke innom bloggen din med ujevne mellomrom. Med stor hage med kjøkkenhage og masse blomster er det alltid bruk for god jord/kompost. Hvorfor kjøpe når man kan lage den selv?

Jeg leste en del på nettet før jeg bygde varmkomposter i fjor. Jeg har to, tanken var at den ene kan godgjøre seg mens jeg fyller opp i den andre. Men den ene frøs i vinter, - det var skikkelig kaldt her. Nå er begge i gang igjen. I den jeg fyller for øyeblikket er det godt og varmt (damper), etter det jeg husker var det litt delte meninger om man skulle "røre" eller ikke (la komposten få ro eller blande). Har dere noen tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt trøtt i dag, så muleg det vert litt surr. Skal prøve å ta den i korte trekk.
Rankekompostering er "vanleg kompostering", men ein legg den opp i rankar på bakken i staden for å legge den i kompostbinge. Ein legg opp komposten ved å legge dei forskjellege materiala lagvis.
Når ein vil starte prosessen vender ein komposten.
Ein vender komposten nokre gongar (først dagleg, så annakvar dag, til slutt 1.gong i veka), lar den så kvile. Lurt å dekke den til, så det ikkje regnar for mykje i den.

Går ganske kjapt å få ferdig omdanna komposten.

Jo skjeldnare vending, jo lengre omdanningstid.

Kan legge til at det er nokre år sidan sist eg komposterte(pga mykje flytting siste åra), så skal ikkje garantere at eg hugsar alle momenta(dei har det med å kome undervegs i komposteringsprosessen).

 

Kom over denne ved å søke på nett: http://ostafjells.lr.no/media/ring/1209/Kompostering%20tips.pdf

Las ikkje heile, men virka fornuftig det eg skummagjennom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...