Jump to content
Kristian93

Moskusender og egglegging?

Recommended Posts

Heisann!
Jeg er helt ny her på forumet, og har noen spørsmål!  :grin:

Vi har 3 moskusender nå, en andrikk og to ender; Arne, Rigmor, og ei som ikke har fått navn enda. (hadde ei and som het Trygve som ble tatt av rev/mår i går natt  :cry: )

Jeg håper veldig på andunger i år, men håper ikke det er for seint? 

Hvor gamle må endene være? og når vet jeg om dem er klare til å bli foreldre?  :tongue:

Rigmor er ca. 8 måneder, Arne er vel snart 1. år. Jeg har ikke sett noe parring enda.

De har akkuratt fått et nytt bur som de er inne i om natta/når vi ikke er hjemme, så det vil vel ta litt tid før de føler seg hjemme  :wink:

I buret har vi et ganske stort hundehus, med halm inni (god plass for reir og egg??). 

Jeg er litt usikker på om (hvis det kommer egg) endene skal få ruge ungene fram selv, eller om jeg skal bruke rugemaskin, eventuelt begge deler. 

Vi kjenner noen andre som har ender, men de har ikke fått til noen under uten rugemaskin, men de har mange ulike ender sammen, og kanskje noen ødelegger ruginga for andre? 

Har lest at det tar 30-35 dager før eggene klekkes (eller noe rundt der). 

Har dere noen svar på dette forumet?? og gjerne tips!!  :laugh:  :laugh:

:egg:         :duck:          :egg:

moskusender greier fint og ruge frem selv, flinke mødre er de også.

kan være parring der selv om du ikke ser det :)

jeg tror at visst det kommer noe egg hoss deg så tror jeg det vil komme unger i år :)

moskuser har vanligvis gode instinkter ift ruging og det som følger med. vi hadde ei her i fjor som fikk andunger midt i mai, og desverre døde alle sammen i en oversvømmelse før de var en uke gammel. litt uti juli klekket hun ut et nytt kull, 19 friske fine småttiser :) Så det er enda ikke forseint! Har vært en ekstra kald vår i år og, så for de små sin del så syns eg det er like greit at de ikke klekkes så tidlig ;) 

Moskuser er kjempeflinke til å ruge ut og passe på ungene sine. overlat alt til henne, så vil du nok få høyere klekkeprosent enn om du tar de inn i maskinen. 

Navnetips til den siste anda di? Runa :)

Lykke til!

Hehe, takk for svar ;)

Jeg tenker den nye anda blir hetende Bodil ;)

Jeg får bare krysse fingrene og håpe på at det blir egg da ;)

men hvor lang tid tar det vanligvis fra parring til det kommer et egg?

Det kan også være ulike grunner til at de ikke legger egg ennå. Det kan være stress med å komme til en ny plass. Fikk selv ei ny and inn i flokken og det er 2 uker siden og ho begynte først å legge egg for 2 dager siden etter at ho var blitt trygg og kommet inn i flokken.  Selv synes jeg det er veldig ungt å skulle få andunger for de som ble født ifjor så ho ene jeg har som er født ifjor får vente til neste år med andunger så lar jeg heller de som er 2 år gamle få noen i år.. :) Har ei som ruger nå og der måtte jeg skille ho fra de andre da andrikken dro ut egg under henne og knuste dem. Og jeg så at det ene helt klart var befrukta. Ho la seg på 10 egg og har nå bare 5 igjen etter han har knust dem. Han ville ha henne av eggene visst.. :( Så nå har de netting imellom men får stå ved siden henne.. Så regner med at det går bra nå med resten :)

Takk for svar ;)

Jeg håper jo å få andunger i år, det hadde vært veldig gøy :) Ser ut som om Bodil har funnet seg til rette nå, så at Arne og Bodil fant seg til rette inni hundehuset i går, mens Rigmor lå utenfor ;)

Hvordan er det med andrikken og hoene? Velger han 1 som er dama hans, eller kan begge ende opp med hver sine reir med egg? :)

Har bestemt meg for at hvis de legger egg, skal jeg prøve å ha noen egg i rugemaskin, og la mora ruge på resten, bare for å se hva som går best ;) Har den andre hunnen lett for å ødelegge for den som ruger?

Og hvis jeg skal bruke rugemaskin, er det 38 grader som er riktig temperatur? + en del luftfuktighet og vifte til sirkulasjon av luft?

Blir en del spørsmål, hehe  :duck:

andrikken kan nok velge seg en favoritt ja. men han vil nok parre begge. kan garantere deg at skal du ha god klekkng av moskusegg, så la mora ruge de ut sjøl. tviler på noen maskin kan konkurrere med ei moskusand! mulig hoene dine vil legge egg i samme rede, og mulig begge vil føle for å ruge på samme egga. sørg for at de har noen steder å velge mellom  når de skal lage seg rede. stort sett så ordner de dette sjøl, hvert sitt rede og hver sine kull. 

• Upvote 1

ja, jeg har også hørt det, at andriken vil kunne betjene flere damer. men her ho smeg har han bare en kjæreste, så langt :-) Tror det kan variere, jeg. 

her har vi gjengen! Rigmor er den helt hvite :)

32024BD1-9648-4628-A524-A84B959460F5-116

Arne og Rigmor koser seg i bekken, men Bodil synes ikke noe særlig om å bade i bekken, badekaret er mye bedre  :tongue:

C257B413-A6AE-4AAC-B9C1-ED00319922F0-116

Her er et bilde av Trygve også, som ble tatt av Rev/Mink i forrige uke :(

Bilde er tatt etter at søstera hans døde, og han fikk lov til å være inne med oss etter å ha tatt en dusj ;)

B35749CF-4265-4491-807E-22BBAED43083-120

• Upvote 1

Nå tror jeg nesten Arne prøvde å parre seg med Rigmor! Han klatret hvertfall opp på henne og holdt henne fast. Men dette var selvfølgelig midt i bekken og han holdt jo nesten på å drukne henne :P kanskje han skjønner at det er bedre å prøve seg på land isteden ;)

Så vidt jeg vet kan de ha seg både på land og på vann. Men det er vel best for damen om de er på land... tror jeg.. :-) 

Lykke til, han får nok ganske snart dreisen på det! ;-) 

Jeg viste min sønn, 10år, hvordan de parer seg, og han lo og lo da han fikk se tissefanten til Jussi, lang og krokete og ganske så slapp, der den hang ut etter akten. Joda, det er morsomt og lærerrikt med dyr på så mange vis ! hahah! 

Hvor lang tid tar det ca. fra parring til første egget kommer? Jeg så Arne parre Bodil idag, men de ble litt avbrutt når de så meg, så tror ikke de fikk gjort seg ferdig ;) men jeg regner jo med at Arne vil prøve seg igjen, så hvor lang tid er det vanlig at det tar? :P

Det vet jeg faktisk ikke, 

for Frøken Dolly var i eggleggingsfase før Jussi ble kjønnsmoden. 

kanskje noen andre vet? 

Ellers så finner du det nok snart ut ;)

Da har det gått 8 dager siden jeg la de 3 moskuseggene i rugemaskin, og jeg har prøvd å lyse dem idag. Det ser dårlig ut med moskuseggene, men jeg lyste også de 4 peking eggene som jeg fikk (som har ligget 7 dager), og der kunne jeg se blodårer tydelig mot den ene siden av egget!  :)

Her er et bilde av slik alle moskuseggene så ut:

AA41A069-035E-4864-AFD9-E448B9BBEE2A-101

Pekingeggene derimot, så slik ut:

CD25F6C4-59F5-400F-9E73-6DF58CECB7F8-101

Jeg kan vel kanskje regne med at de 3 moskuseggene er ubefruktet? kan jo la dem ligge noen dager til, men tror ikke det blir noe av dem  :tongue:

Nå er jeg ganske sikker på at det er Rigmor som har lagt eggene, og ho har 8 egg i reiret sitt nå, men har ikke begynt å ruge enda. Får håpe det blir noen andunger av de som hun har i eget reir hvertfall  :wink:

Pekingeggene skal vel bare ligge 28 dager før de klekker? og temperaturen håper jeg er rundt 38 grader som for moskus  :tongue:

Enda et spørsmål:

Det ser ut som om 3 av pekingeggene har en "rød klump" i midten av blodårene, mens det ene egget ikke har det... på dette egget ser det bare ut som om det har løsnet eller noe, mens blodårene rundt "flakser" litt løst rundt midten? kan jeg da regne med at dette er en tidlig død i det ene egget?  :tongue:

Takk for svar!  :)