Gå til innhold

5 av 23 var veldig lite


Limmaaa

Anbefalte innlegg

håper bare at de lever opp de som har utvikling.. Har jo funnet utav hvorfor mange ikke har orket å starte litt engang.. de kjøpte ble ikke plukket rett etter legging og inn i varmen og den uka var det 2-3 grader ute så tadaaa.. jeg har kjøpt og prøvd å ruge ut allerede døde egg.. :(  De eggene jeg samlet hjemme var det utvikling i for jeg vet nemlig når høna legger egg så jeg hentet dem inn da de var lunka.. får håpe for ungenes skyld at det blir noe av de.. mislykka førstegangsruging.. Er det reklamasjon på sånt? hehe. de jeg kjøpte av som driver med ruging og sånt kunne jo sagt ifra?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ble bare litt nysgjerrig, hvordan vet du at den som solgte deg rugeegga ikke har håndtert dem godt nok dersom h*n ikke har sagt ifra?


 


Om dette er egg du har fått tilsendt i posten så kan hard håndtering av pakken være årsaken. Dersom man skal begynne å reklamere på rugeegg så er jeg redd folk ikke lenger vil selge/sende. Det er vanskelig å bevise hva som er årsaken til at det ikke er liv i egga. Selvsagt må den som selger egga håndtere dem på beste måte, men man kan ikke forvente at alle har mulighet til å stå klar og plukke inn egga etterhvert. Så lenge det ikke er minusgrader tåler egga en del :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

einig med skiftestads.


ein kan ikkje begynne og henge ut selger før ein har snakka med h*n om hvor vidt resultatet ble.


 


om dette er post egg så kan posten ha sin del av skylden, selger sine dyr og håndtering av eggene, men også hvordan du har håndtert eggene etter at dei kom til deg og får dei ble lagt til ruging.


 


så er mange spørsmål som kan stilles..


 


hadde dette kun vert egg fra en selger og post gang, ville eg vert fornøyd med resultatet. for det er et dårlig år og har vert lenge kaldt.


 


her har eg bare hadt over 60 % befrukting på 1 av 5 raser så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme hos selger og plukket de ferskeste eggene selv, men det var frost på nettene og 3-4grader om dagen så jeg ville bare anta at det er derfor det ikke skjer noe med de eggene.. Jeg ser ikke noen ann grunn til at de ikke lever og er sur på meg selv fordi jeg ikke skjønte det der og da slik at jeg kunne unngått det..

 

Når jeg var mindre hadde vi bare klukkhøne og den ville bare ruge om sommeren så jeg har rett og slett sluppet å bekjymre meg over slike detaljer og da ligger de så langt ifra sinnet som overhodet mulig..

 

Så ja det er min egen feil! Jeg er enig i det.. Føler meg passe dum når jeg var så påpasselig ved sanking av mine egne egg i tillegg..men eggene har jo ligget "kjøleskapkaldt" så jeg tror jeg trekker rette konklusjon om hvor det gikk galt..

 

+han har erfaring så jeg er litt lei meg for at han ikke sa ifra om det, men han kan vel ha ikke kommet på det selv også.. Det med reklamasjon var ment litt spøkefullt men det kom visst ikke tydelig nok frem med et lite "hehe"..

Satser nok på ny ruging av samme selger til sommeren.. jeg er da venn med fyren så jeg skal snakke med han om det alså, men jeg plager ikke med sånt så sent på kvelden.. Men dere er enige nå om at temperaturen drepte dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 grader skal ikke ta knekken på eggene, hvertfall ikke alle. Jeg har ruga ut kyllinger av egg som har vært plukka i minusgrader og kjentes iskalde ut. Det er veldig vanskelig å si eksakt hvorfor du fikk så dårlig uttelling, men dette med rugeegg er mer som et lotteri. Man kan få en flokk kyllinger til en billig penge om man er heldig, men man kan også være uheldig slik som du nå desverre har blitt. Befruktningen kan plutselig bli svært dårlig uten noen spesiell grunn, eggene kan ha blitt utsatt for rystelser, uheldig temperatur osv. 


Ironi kan fort bli misoppfatta på nett ja, best å pøse på med smilefjes osv, hehe ;)


Håper det blir kyllinger av de eggene det er liv i hvertfall! Lykke til :)


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang var det en dame her og kjøpte noen kyllinger. Hun fortalte at hun hadde noen dvergkochiner som lå hjemme og rugde på ubefruktede egg. Jeg hadde ingen rugeegg på lur til henne, men som et eksperiment hun fikk med en kartong med egg som hadde stått mange dager i kjøleskapet og en del av egga var trolig vasket også. 3 uker senere fikk jeg melding om at det var kommet mange søte kyllinger ut av kjøleskapsegga :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...