Gå til innhold

Hønseflokkspørsmål fra en ivrig nybegynnere! :)


Anbefalte innlegg

Hei! Har akkurat funnet veien hit og blitt medlem. Har planer om å få tak i noen unge høner nå i vår og har derfor surfet rundt på nettet etter informasjon og kikket på forskjellige raser. Må si at jeg har fått sansen for både Brahmahøns og Dvergkochin, men lurer på om størrelseforskjellen er et problem om disse skal gå i lag (bare høner, ingen haner)? Lurer også på dette med å ikke ha hane i flokken: er det et problem? Bare for å ha det sagt så er vi først og fremst på jakt etter en gjeng trivelige damer som går godt i lag, men det er jo selvfølgelig trivelig om det blir en del egg også (men vi er bare to, så vi trenger ikke noen mengder). Blir veldig glad for alle tips vi kan få! :smiley:  Siste (muligens dumme :blush: ) spørsmålet i denne omgangen: ser jo at Dvergkochin har ekstremt god rugelyst - er det "feil" å satse på denne rasen om man ikke har planer om hverken hane eller kyllinger? Tusen takk på forhånd!  :dans:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Dverg kochin er veldig trivelige og blir lett tamme.


Jeg har hatt dem i flere år og først i år latt dem ruge på egg. Det hender dem legger seg klukk, men da bare peller man egg så  går det over. Ikke sett det som noe problem, selv om jeg har hørt andre synes de vil ruge for mye.


 


De går godt sammen med andre raser også .


 


Absolutt å anbefale.


 


:-)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret!  :smiley: Går dine sammen med høns i andre størrelser? Synes, som sagt, at både Dvergkochin og Brahma er veldig fine, men er litt redd for at størrelseforskjellen kan gjøre at de små blir hakket på. Samtidig har jeg skjønt det som at Brahmaen er veldig rolig og trivelig - håper dette også gjelder i forhold til andre høns. Blir veldig takknemlig for flere innspill om begge rasene (er det noen som har begge gående i lag og kan si noe om det?) og, for den delen, for tips om andre trivelige hønseraser som kan passe en trøndersk nybegynner! Kan noen forresten anbefale en bra bok om dette med å ha høns? Ha en fin dag!  :egg:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Dverg Kochin sammen med Brahma og det gikk helt fint. Da jeg starta med høns for noen år tilbake så kjøpte jeg inn mange forskjellige raser for å ha en fargerik flokk, men også for å å finne ut hvilke raser jeg ville ha senere. Jeg startet med Sussex, RIR, Brahma, Plymouth Rock, Dverg Kochin, Chabos og Toppet Hollender. Hvis du skal ha hane så må du velge en av dvergene fordi de store hanene er for tunge for dverghønene. Jeg anbefaler å ha en hane i flokken. Jeg kan anbefale Sussex (har selv dverg), Brahma, Silke og Maran. Det er veldig mye å velge mellom. Vil du ha mye egg så er vel ikke Brahma og Dverg Kochin de beste rasene. Lykke til!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen hit og masse lykke til :)
Her er jeg og samboer også i oppstartfasen, og skal som dere, ha dverg kochin. 
Jeg var i en lang prat med oppdretter av hønene i dag, og han fortalte at de er rolige og harmoniske høner som fort blir tamme og er veldig "barnevennlige", i tillegg legger de greit med egg,tiltross for at eggene er noe mindre enn fra andre høns (eggene blir ca 33g. ) 
Han fortalte også at disse gjør litt mindre "ugang" i hagen om de får gå fritt, en hva mange større raser gjør.

Her henter vi hjem 5 frøkner den 26 mai, oppdretter sa det gikk helt fint å ha denne lille flokken uten noe hane. 
Hanen er jo der for å varsle om farer, hjelpe og finne mat osv. samt holde orden på flokken sin. 
For oss blir det uaktuelt med hane, med tanke på naboer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Dverg Kochin sammen med Brahma og det gikk helt fint. Da jeg starta med høns for noen år tilbake så kjøpte jeg inn mange forskjellige raser for å ha en fargerik flokk, men også for å å finne ut hvilke raser jeg ville ha senere. Jeg startet med Sussex, RIR, Brahma, Plymouth Rock, Dverg Kochin, Chabos og Toppet Hollender. Hvis du skal ha hane så må du velge en av dvergene fordi de store hanene er for tunge for dverghønene. Jeg anbefaler å ha en hane i flokken. Jeg kan anbefale Sussex (har selv dverg), Brahma, Silke og Maran. Det er veldig mye å velge mellom. Vil du ha mye egg så er vel ikke Brahma og Dverg Kochin de beste rasene. Lykke til!

Hei Tufte! Takk for svaret og flere hønsetips!  :smiley: Fint å høre at Brahma og DK går godt i lag, bare man ikke har en stor hane. Tror du at det er et problem å ikke ha en hane i flokken? Blir gruppa mer urolig? Er risikoen større for hakking? Grunnen til at jeg ikke vil ha hane er at jeg ikke vil ha kyllinger, som vi eventuelt ikke kan beholde... Kan jo for så vidt gi dem bort, men ser allerede at det finnes en del annonser på Finn der haner gies bort. Er jo litt begrenset hvor mange vi kan ha. Viktigst for oss er å få tak i en gjeng trivelige damer som trives godt i lag og som gir en del egg (trenger ikke noen mengder for vi er bare to personer), der jeg VET at hønene har et godt liv. Måtte forresten bare se nærmere på bildet ditt og ser jo nå at du har både villsau og spælsau! Har selv en fin, liten skokk med spælsauer og er midt oppe i lamminga! Ha en fin dag!  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velkommen hit og masse lykke til :)

Her er jeg og samboer også i oppstartfasen, og skal som dere, ha dverg kochin. 

Jeg var i en lang prat med oppdretter av hønene i dag, og han fortalte at de er rolige og harmoniske høner som fort blir tamme og er veldig "barnevennlige", i tillegg legger de greit med egg,tiltross for at eggene er noe mindre enn fra andre høns (eggene blir ca 33g. ) 

Han fortalte også at disse gjør litt mindre "ugang" i hagen om de får gå fritt, en hva mange større raser gjør.

Her henter vi hjem 5 frøkner den 26 mai, oppdretter sa det gikk helt fint å ha denne lille flokken uten noe hane. 

Hanen er jo der for å varsle om farer, hjelpe og finne mat osv. samt holde orden på flokken sin. 

For oss blir det uaktuelt med hane, med tanke på naboer:)

Hei Aina og tusen takk for det!  :smiley: Koselig å høre at det er flere som er i startgropa! DK høres veldig trivelige ut, synes jeg, takk for at du deler med deg av hva oppdretteren sagt! Føles mer eller mindre uaktuelt med hane her også: er for så vidt langt til naboene, men det er allikevel litt begrenset hvor mange vi kan ha og hva gjør man med dem vi ikke kan beholde? Kan jo for så vidt gi dem bort, men tenk om man ikke finner noen som vil ha dem?  :embarrassed: Har dere ordnet ferdig hønsehus og hønsegård? Har dere planer om å ha flere raser etter hvert? Lykke til!  :dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tufte! Takk for svaret og flere hønsetips!  :smiley: Fint å høre at Brahma og DK går godt i lag, bare man ikke har en stor hane. Tror du at det er et problem å ikke ha en hane i flokken? Blir gruppa mer urolig? Er risikoen større for hakking? Grunnen til at jeg ikke vil ha hane er at jeg ikke vil ha kyllinger, som vi eventuelt ikke kan beholde... Kan jo for så vidt gi dem bort, men ser allerede at det finnes en del annonser på Finn der haner gies bort. Er jo litt begrenset hvor mange vi kan ha. Viktigst for oss er å få tak i en gjeng trivelige damer som trives godt i lag og som gir en del egg (trenger ikke noen mengder for vi er bare to personer), der jeg VET at hønene har et godt liv. Måtte forresten bare se nærmere på bildet ditt og ser jo nå at du har både villsau og spælsau! Har selv en fin, liten skokk med spælsauer og er midt oppe i lamminga! Ha en fin dag!  :smiley:

Nei, man må ikke ha haner, men jeg har alltid hatt det. Til tider alt for mange, men jeg har naboer et stykke unna. En hane passer godt på hønene sine og det er gøy å se på når han finner mat/insekter til damene sine. Dette er noe av det jeg syns er koselig med høns. Kan sitte timesvis å se på de når de går løse på tunet. I fjor kutta jeg ned på hønseflokken, men nå er rugemaskin og høner i full gang igjen med å klekke kyllinger. Så i stedet for 4 raser er jeg nå start oppe i 10. Det er fortsatt mange jeg har lyst på, men må begrense meg litt. hehe :laugh: Det er gøy med høns! Både Brahma og Dverg Kochin legger seg klukk.

 

Ja, også har jeg 20 villsau og 20 farga Spæl og snart 70 lam. 4-5 søyer som ikke har lammet. Så her er det dyr overalt.

 

Bare spør hvis det er mer du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tufte: tror helt klart at det finnes mye positivt med å ha en hane i flokken og synes også at det hadde vært koselig med kyllinger, men blir som sagt litt nervøs av tanken på å plutselig sitte igjen med mange kyllinger som vi ikke kan beholde og som ingen vil ha... Men ja, ser fremfor meg at det er veldig koselig å se dem gå ute på tunet ja, er litt overrasket over hvor gira jeg har blitt på dette med høns på så kort tid - og det ser jo ut som om jeg ikke er alene om det!  :wink: 10 raser, oi! Hvilke raser har du og hvor mange høner sammenlagt? Regner med at det kan blir flere etter hvert her også, men tenkte begynne litt rolig med 4-6 høner.  :wink:


 


Du skrev forresten at hverken Brahma eller DK legger mye egg: hvor mye tror du at man kan forvente? Trenger, som skrevet, ikke noen mengder, men det er jo koselig om det blir nok til to personer. Legger de mindre om vinteren forresten? Og dette med å legge seg klukk: er det at de legger seg å ruger på eggene? Hva gjør man da? Blir jo ikke noen kyllinger hvis man ikke har hane, men er det "slemt" å ha høner som gjerne legger seg klukk, men å hele tiden forhindre dette gjennom å ta bort eggene? Borde man da heller satse på andre raser?


 


To sauer som ikke har lammet her: har fjøset fullt av lekne små lam som hopper og spretter fra ene enden av fjøset til den andre. Et herlig syn for vintertrøtte øyne! Gleder oss til at gresset blir litt grønnere, slik at vi kan slippe dem ut i trøa. Ha en fin kveld og lykke til med lamminga!  :smiley:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høns er en artig hobby og det er lett å bli gira. Jeg har stadig funnet en ny rase som jeg bare må ha. Plutselig har man låven full. Greit med stor plass. Akkurat nå har jeg ca 30 voksne høns. Dette er sort Silke, Dverg Kochin, Jærhøns, maran og italienere. I tillegg har jeg kyllinger av Dverg sussex, Dverg Brahma, Dverg Faverolles og krøllete Dverg Kochin. I rugemaskinen har jeg endel egg av Maran og Australorps. Og flere egg skal legges i rugemaskinen snart. Klekking i helga.


 


Klukk det er når de legger seg for å ruge. Jeg syns ikke det er slemt å ta vekk egg hver dag slik at de ikke kan ruge og har du ikke hane så er det jo ingen vits at de ligger på dem heller. Hvis du har hane og finner ut at du vil ha kyllinger, så er det lurt å lage et lite merke med en blyant på eggene, slik at egg som kommer til senere tas bort. Da bestemmer du jo selv hvor mange egg som skal klekkes. Det er en fryd å se på høner med kyllinger. I hvertfall de fleste gangene. Ei av dverg kochinene mine fikk to kyllinger for kort tid siden, men plutselig lå de døde. Nå ligger hun klukk igjen. Håper det går bedre denne gangen.


 


Mine dverg kochiner legger lite egg på vinteren, men ett egg hver dag fra vår til høst. Jeg har de i uisolerte rom på låven om vinteren. Har varmelampe over vannet, men når det er veldig kaldt så fryser det. Italienere og Jær legger greit med egg på vinteren også. De andre tar seg en pause. Brahma er det lenge siden jeg har hatt så det husker jeg rett og slett ikke.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Tufte!


Jeg har 2 dk høner og 2 silkehøner som ligger sammen for å ruge ( en av hver på hvert sted). Da kyllingene kom var den ene dk høna snill og passet på , mens silken hakket på dem.


På andre siden i hønsehuset lå en anne dk og silke og når det klekket der så hakket de på dem med en gang. Fant 2 ganger kyllinger som var hakket halvt ihjel, før jeg rakk å ta dem. Den ene døde, den andre måtte jeg ta.


De 2 andre kyllingene var 4-5 dager gamle da jeg fant den ene død under den slemme dk høna og den andre litt bortenfor. Så dette endte tragisk.


Trodde ikke dem hakket ihjel sine egne...


 


I etterkant fant jeg en nyklekket som jeg fikk reddet og lagt under varmelampe. Et annet egg begynte å klekke og dette la jeg om kvelden under varmelampen til den andre kyllingen. Og i dag tidlig var den klekket og en liten tass var komme ut. Håper jeg greier å redde flere,da det muligens er noen til som vil klekke.. Men jeg var ute nå kl 23 og kikket på eggene.. ikke noen hadde begynt å klekke så håper jeg finner egget før det klekker i morgen, eller rekker å finne kyllingen...


Uff var ikke slik jeg hadde tenkt det skulle bli. Hadde håp om å se dem sammen med hønemor...


 


Kathrine.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg Tufte!

Jeg har 2 dk høner og 2 silkehøner som ligger sammen for å ruge ( en av hver på hvert sted). Da kyllingene kom var den ene dk høna snill og passet på , mens silken hakket på dem.

På andre siden i hønsehuset lå en anne dk og silke og når det klekket der så hakket de på dem med en gang. Fant 2 ganger kyllinger som var hakket halvt ihjel, før jeg rakk å ta dem. Den ene døde, den andre måtte jeg ta.

De 2 andre kyllingene var 4-5 dager gamle da jeg fant den ene død under den slemme dk høna og den andre litt bortenfor. Så dette endte tragisk.

Trodde ikke dem hakket ihjel sine egne...

 

I etterkant fant jeg en nyklekket som jeg fikk reddet og lagt under varmelampe. Et annet egg begynte å klekke og dette la jeg om kvelden under varmelampen til den andre kyllingen. Og i dag tidlig var den klekket og en liten tass var komme ut. Håper jeg greier å redde flere,da det muligens er noen til som vil klekke.. Men jeg var ute nå kl 23 og kikket på eggene.. ikke noen hadde begynt å klekke så håper jeg finner egget før det klekker i morgen, eller rekker å finne kyllingen...

Uff var ikke slik jeg hadde tenkt det skulle bli. Hadde håp om å se dem sammen med hønemor...

 

Kathrine.

Hei, Kathrine!

Mine to kyllinger var også hakket i hjel, så er spent nå når hun ligger på egg igjen. Denne gangen har ei silke og ei dverg kochin lagt seg sammen med henne. Jeg trur rett og slett det er fordi de er for unge. De er jo fra i fjor og begynte å legge egg i februar/mars. Gruer og gleder meg til det klekker for det er ikke gøy å komme inn å finne døde kyllinger, men jeg har ikke mulighet til å sitte der hele tida.

 

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.


Mine høner er akkurat like unge så dette gjør ikke jeg igjen, før dem er godt voksne i alle fall...


Jeg sjekker morgen og kveld etter sprekker i egget, når det er klart til å klekke tar jeg dem og legge under lampa... funka bra på den ene.. orker ikke gå inn i hønsehuset og ikke vite hva som møter meg..


Håper det går bedre med de neste kyllingene for deg.


 


K


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...