Jump to content

Koplam-foring

Recommended Posts

Du kan lære lammene å drikke av en bøtte med smokker på, så har de mat hele døgnet selv om du er borte. Jeg skriver lammene fordi jeg mener du bør ha to eller flere. Å isolere et lam fra sine artsfrender kan ta livslysten fra det.

Før du henter lam må du sjekke med Mattilsynet om det er ok. Det er ikke lov å flytte sau over fylkesgrenser, dette for å ha bedre kontroll med de smittsomme sauesykdommene.

Riktig utblandet melkeerstatning (Pontus eller Sprayfo), en kamerat, et lunt og tørt liggested, grovfôr (høy/surfôr/gress) og gjerne litt lammepellets å spise trenger de også etterhvert.

Og husk at du blir veldig glad i alelam, så du bør ha en plan for hva som skal skje med dem til høsten før du skaffer dem ;)

Dessverre døde lammet før det skjedde noe videre, men kan gått hende vi får forespørsel om noen andre. Glemte helt å si at lammet skulle gå sammen med geitene, så alene blir det ikke. Og vi har melkeku her på gården, så melk er ikke noe problem(sauebonden pleier å hente melk til koplam her, så det går nok bra) Det er en nabogård, så flytting er ikke noe problem :smiley:

Takk for svar :cheesy:

mine to får kvar 4 time eller 3-4 gonger om dagen når eg er på jobb, mest pga det minste lammet er svakt og bare 4 dager gammelt. det funker veldi bra og lamma vekser og trivst :dans:  så snart dei tar smokken skikkeli skal eg ha ei bøtte med smokk så dei kan ete når dei er sultne :)