Gå til innhold

Knuste egg:-(


Sissi

Anbefalte innlegg

Har ei Welsumer høne på 2 år som de siste 2 ukene har begynt å verpe egg når hun sitter på valgene. Slipper de bare rett ned:-( Noen som har et tips? Vil jo gjerne at hun skal tilbake til verpekassen sin!!!

Og legger ved et bilde av et egg jeg hentet idag..:-) Ei brun Lohman høne som har jobbet godt;-) Stort egg veier 113g og "lite" 61g!! Blir spennende å se innholdet:-) Fått mange med dobbel plomme i det siste:-))post-3023-0-32786900-1368567334_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Gamle høner har ein tendens til slike egg, det ser eg iallefall her hos meg. 113 gram var i overkant ja  :laugh:  stakkars høne. Kanskje ho har funne ut at det er lettare å "legge" egga når ho sit på vagla, prøv å legge narre egg i rugekassene. Eg lagar mine narre egg sjølv, kakkar berre tuppen av i den butte enden vaskar og tørkar godt og fyller det med gips.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips:-) Narre egg er lagt inn nå, så får vi se. Tenkte nå på om jeg har gjort noe galt når jeg vasket og la inn ny halm i rugekassene?? Har laget noen rugekasser av reisebur til katt/små hunder. Disse er lette å ta ut, vaske og holde rene. Legger inn og bytter ut halm med gjevne mellomrom, men for et par uker siden hadde jeg full "vår rengjøring" og alle rugekasser ble vasket, renset og fikk ny halm. Kan dette være en grunn til at den ene Welsumer hønen ikke vil inn der igjen? Ingen andre har reagert, men denne høna er den eldste jeg har.

Og selvmord Chabo, ja det er vel ikke langt unna.....men tripper nå ennå rundt på tunet her:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips:-) Narre egg er lagt inn nå, så får vi se. Tenkte nå på om jeg har gjort noe galt når jeg vasket og la inn ny halm i rugekassene?? Har laget noen rugekasser av reisebur til katt/små hunder. Disse er lette å ta ut, vaske og holde rene. Legger inn og bytter ut halm med gjevne mellomrom, men for et par uker siden hadde jeg full "vår rengjøring" og alle rugekasser ble vasket, renset og fikk ny halm. Kan dette være en grunn til at den ene Welsumer hønen ikke vil inn der igjen? Ingen andre har reagert, men denne høna er den eldste jeg har.

Og selvmord Chabo, ja det er vel ikke langt unna.....men tripper nå ennå rundt på tunet her:-))

Ja vårreingjereing kan nok vere grunnen, det rettar seg nok skal du sjå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 stk store Welsumer høner Birdman. Flotte rustfargede damer:-) Men, det er et men her...har lett etter hane siden jeg overtok disse for 3 mnd siden, men etter hvert som jeg har blitt kjent med damene har jeg slått fra meg tanken på å avle på de pga et gemytt jeg ikke mener bør avles på!! Som sagt, flotte damer, men for meg er ikke det nok!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er veldig hissige, Birdmann, mot stort og smått....samtidig som de skvetter for det minste og virker nervøse for det meste. Nå har ikke jeg hatt de mer enn 3 mnd og de er 2 år gamle. Men slik det ser ut så vil jeg ikke avle på de. Mulig jeg er rar, men sånn velger jeg å gjøre det. Selv om det er flotte damer av utseende:-)

Og nytt selvmords forsøk i verpekassen idag.....ha ha:-)) Nå trenger jeg ikke kakke mange egg til spekematen i morgen...;-))

post-3023-0-38894800-1368734728_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mange egg når de er på den størrelsen nei, 99g litt av et egg.


 


Ja har egentlig merket noe av det samme her, de stikker fort ut når jeg kommer inn i huset virker litt sky. Nå går de ikke med noen nye fugler så vet ikke om de er aggressive.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er sky her også Birdman.....og selv om alle andre "klatrer" på meg når jeg kommer inn, så har de ennå ikke turt å komme bort:-( Synd!! Men det aggressive veier tyngst:-(( men aldri vært borti denne rasen og ikke noen av mine venner heller, så vet bare det jeg har lest om rasen. Men disse har ihvertfall litt stor avstand til standarden!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...