Jump to content
ah09

Kylling med skadet fot.. :/

Recommended Posts

Idag når jeg skulle hente alle kyllingene å slippe de ut i hagen, så haltet den ene kyllingen, er det noe man kan gjøre for den, eller må man ta den?

De er 3-4-5 uker gamle. Han tråkker ned på foten, men strekker ikke ut tærne?? så han tråkker på hele foten sammenrullet på en måte,  han tusler såvidt rundt i hagen, men har holdt seg på samme meteren helst, sammen med de andre og ligger å slapper av , istedetfor å løpe rundt som de andre..

"Mareks eller hønselammelse påvirker fugler så tidlig som 6 måneders alder. Symtomer forekommer oftest mellom 6-8 måneder alder, eldre høns kan også få sykdommen men er mindre vanlig. Inkubasjonstiden er 2 uker."

Jeg fant dette når jeg googlet, å mine er knappe 3-4-5 uker, jeg har ingen store.. Kun kyllinger, da er det noe annet sikkert? eller?

Har du studert foten eller? At dei er unge betyr ikkje at dei ikkje kan få Mareks. Isolasjon er viktig for å hindre eventuell smittespredning.

ÅÅå o.O Har studert han halve dagen, har logge på madrass ved siden av han ute, når han lufta seg, å han har plutselig begynt å gå på den igjen nå :P Ikkje lika fort så de andre lenger, men plutselig går han igjen likevel, så vet ikke hva som har skjedd han, kan de gjøre det også ved evt mareks? eller har han da bare skada seg?

Så bra :)  Mareks har mange former enkelte vert ramma lettare enn andre. Håpar den berre har skada seg,

Ok, skal følge med den, håper det er bare det, å at den har skadet seg sånn at den kommer seg, så vi slipper å ta den, for dette er selfølgelig favoritten til minstemann :P han kommer hjem fra ferie idag :P

Men bør jeg ta den bort fra de andre for det om?