Jump to content
Sign in to follow this  
Birdman

Norsk Hvit og trivsel

Recommended Posts

Fikk meg Norsk Hvit for en ukes tid siden nå.

Lurer på hva som skal til for at de skal trives optimalt og begynne å legge egg. Har ikke sett noe til det enda. Kan jo sikkert gå enda et par uker regner jeg med, men håper jo å få et kull før det er over for i år.

Har et lite jorde de går på om dagen før jeg tar de inn i en  mindre innhegning på kvelden som de deler med et par ender.

De har en liten dam som de vasker seg i å ellers masse grønt gras å spise supplert med en neve eller to med kraftfor, men endene er mer inntrisert i det virker det som.

Når det gjelder redeplass å hva som er passende er jeg litt usikker. Har et hundehus stående men de virker ikke veldig imponert av det.

Hvor stort må er hus være for at de skal ville bruke det? Kan lage noe greier, men da må jeg ha litt mål å gå etter.

Har også en gasse for mye, men fått tilbud på ei gås. Kan to par gå sammen eller må jeg finne en annen plass til de da? Kan gåsa bli stressa når hu går med to gasser sånn at hu ikke vil legge?

Håper noen kan hjelpe. Om bare med litt av det så kansje noen andre tar noe annet.

lite trolig detsverre. gjess slutter som regle og verpe for sesongen ved slik flytting midt i sesongen.

ellers er det og ha dei ute på gress, la dei få nok vann og kansje litt kraftfor. da bør eggene komme om dei vil.

Uff da, det var trist. Jeg som ønsket små gåsunger. Får bare håpe hu får veldig trang til å legge da :P

Takk for svar andvor