Jump to content

Recommended Posts

Hei, har tenkt og bygge meg et hønsehus på baksiden av huset mitt :) lurer litt på da hvilke regler som gjelder? er laget sånn til at hunsehuset blir 5 cm fra veggen på huset viss det har noe og si :P tenkte og lage et hus på 2x3 meter, og så utegård på 2x5-6 m :)

Det kommer jo an på byggeregler i området ditt, men stort sett er det lov å bygge boder/tilbygg/lekestuer på mindre enn 10kvm uten byggesøknad.

Bor du i tettbebygd strøk kan det være regler for hanehold og antall høner som anbefales. Veldig greit å kontakte kommunen og spørre om det er noe du lurer på. I mange kommuner er det like regler for hund/katt/marsvin osv som før hønsehold. Håper dette er til hjelp ;)

Så lenge du bygger mindre enn 15 m2 er du fritatt fra å søke om byggetilatelse. Viktig at du har god klaring fra grensen til nabotomta - mener det er 4 meter - ellers vil du trenge samtykke fra nabo, og tror faktisk man også må søke.. Tror du må ta stilling til om dette skal være en frittstående bygning (minimum 1 meter fra eksisterende bygg), eller tilbygg. Det har vært snakk om at tilbygg under 50m2 skal fritas fra krav om byggetilatelse, men jeg vet ikke om dette gikk igjennom/har tredd i kraft. Jeg ville nok tatt en telefon til plan- og bygningsetaten først.

Du kan også ta en titt her:

http://www.lovdata.no/all/hl-20080627-071.html#20-3

http://www.lovdata.no/for/sf/kr/xr-20100326-0488.html#map006

Ville også snakket med naboene på forhånd; mange som er lite tolerante til høneklukk og hanegal, så lurt å forberede dem litt. En ting som kan redde et godt naboskap, og verger naboer mot støy, er god isolering. Bor du i tettbygd strøk må du, som det skrives over her, undersøke hvor mange du har lov til å ha, og om det evt er forbud mot hane, eller restriksjoner på antall. Lykke til! :)

Eg hadde nok tenkt meg litt om her. Hønsemøkk stinkar så eg hadde nok flytta det eit godt stykke frå huset, i tilegg kan utøy og mus verte eit problem. Lite kjekt å få slikt inne i huset :)

Vi søkte kommunen om et hønsehus på 49 kvm ifjor, å det må byggesøkes om, med nabovarlser osv så vi skal begynne på det endelig...nå.. Vi skulle egentlig ah et på under 15 kvm, for å slippe å søke, men da måtet det, ihvertfall her i Rogaland, og i vår kommune, settes 4 meter fra grensa, noe som var umulig å få til på vår tomt, for da var det ikke plass igjen til bygg :P

Da søkte vi om å få sette opp større enn 15 kvm, å DA er det lov å sette det helt inntil nabogrensa, bare sånn at det drypper på egen grense, feks 1 meter, å siden vi da likevel måtte søke, trakk vi det opp så langt vi kunne, på samme søknaden, å endte dermed på 49, for om du tipper 50 kvm, er det enda mer papirarbeid og styr..

Men om du har over 4 meter å gå på, så kan du ha under 15 kvm.

• Upvote 1