Gå til innhold

And med øyebetennelse


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har tre moskusender gående her i hagen vår. Nå fryktere jeg att den ene hun og hannen anda vår har fått øyebetenelse. Hvordan ser dette ut? 
Anda vår har no fått noe som ser ut som såpeskumm som kommer ut frå øyene. Det ser ut som dette plager den veldig. Vil tru han ser lite med øynene når det hele tiden kommer skumm frå de. Noen som kan fortelle oss hvordan vi skal behandle dette? Dyrlegene vi har her har ikke så mye piling på fugler...
Endene har alltid tilgang på rent vann så de får vaske og bade seg så mye de vil...

Håper noen kan hjelpe...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

dette får Mine også i ny og ne. oftere om d er fuktigt ute. de må ha rent vann å skylle øynene med. jeg spyler med øye dråper et par dager så gikk d over. men pass på at de altid har rent vann å skylke øynene i. mine gik sammen og jeg ga dem samme mat som vanlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min and har hatt tette bihuler. Det resulterer i periodevis rennende øyne og oppsvulmet bihulegang. Det ser ut som om hun gråter ... 


Av dyrlegen fikk jeg vite at det er helt Ok å spyle rett mot øyet med ganske hard stråle i dusjen. Det masserer og renser. jeg er heldig, for jeg har en slik kran med dusjhode-funksjon i vaskekjelleren. Det gikk kjempefint. 


Jeg fikk også vite at fugler har egentlig et veldig godt immunforsvar, så litt hjelp på veien, og de kommer seg som oftes fort. 


God bedring.  :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du må ikke bruke så har stråle! Det kan skade anda. Nå har ikke jeg ender ennå, men har trenger ikke å være kvantefysiker for å forstå at dette blir for heftig. Du må tilby dem rent vann fra springen til å skylle hoder/øyne i. En gildekasse feks som du bytter minst en gang for dag.

Man kan lage sitt eget øyebadevann, ved å tilsette litt salt. Jeg gjør det til oss her hjemme. Jeg trekker kammomillete, og tilsetter litt salt slik at det holder omtrent samme saltnivå som tårer. Vent til det er lunkent. Du kan jo fylle det på feks en imsdalflaske (sånn med "sportstut"). Da får du ganske god kontroll på trykket på strålen.

Øyedråper tror jeg er reseptbelagt, uten at jeg skal si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...