Jump to content

Legge i egg til forskjellige tider.. Covatutto 24 :)

Recommended Posts

Hei :)

Mest fordi eg er utolmodig,har eg lyst til å legge i egg IDAG, og neste uke legge i egg som eg får i posten...

Eg har ei covatutto 24 med automatisk vender. veldi fornøgd med den! sist blei det 21 kyllingar av 24 egg!!

Men lurer på korleis gjer dokkke det,(dokke som legg egg i rugemaskina til ulike tider), med snuing av egg osv?Har inntrykk av dei andre som legg i egg etterkvart kansje har større maskiner enn meg....kan det stemme? Med egne klekkerom??

Dersom eg legg i egg idag, skal eg slutte å snu egga dag 18...Men kva med dei andre egga da??? Slå av den automatiske å vende manuelt resten av egga?

Kan tenke å lære meg litt meir om dette,sida det er en del som gjer ditte,og er fornøgd,mens andre kansje ikkje syns noke om dinne metoda!?

Kom gjerne med erfaringer,so for eg vurdere tilslutt kva eg prøva meg på :)Eg drøyar nok med å legge egga i maskina litt til...til eg er "heilt sikker" :P

Jeg har gjort begge dele, og jeg synes det er lettere å samle egg over noen dage, så alt klekker samtidig. De første gange jeg ruget la jeg inn egg hver dag, men da blir det litt vanskeligt når man slutter å snu eggene og man skal jo helst ikke åpne rugemaskinen når de driver å klekker, så da kan man ikke snu de nye egg. De første gange hadde jeg en del som ikke kom ut av egget.....det tror jeg kanskje var min fejl. Noe annet er at rugemaskinen blir ganske ekkel når klekking er ferdig, og man får ikke vasket den til de nye egg klekker, da tenker jeg bakterier vil riktig kose seg inne i den høye temperatur. Jeg kommer aldri til å ha egg med forskjellige klekkedatoer igjen.

• Upvote 1

Jeg har en rugemaskin for 3 bakker à ca 40 egg. (Tørruger og maskina står i kjølig og litt fuktig kjeller) Der legger jeg inn nye egg i èn bakke hver mandag. Lyser på 7. dag og fjerner ubefrukta egg, så på 18. dag (en fredag) lyser jeg igjen og flytter levende egg over til en enkel flatruger i plast som jeg bruker som klekkemaskin. (Har laget meg noen "skillevegger" av finmaska netting, slik at jeg kan klekke to eller tre forskjellige avlsgrupper samtidig) 

Da klekker eggene rundt mandag/tirsdag og jeg har tid til å vaske klekkeren før nye egg legges over på fredag igjen.

Fyller på noe vann (60-70%?) ved innlegg og øker kraftig når de første eggene får hull. Tar ikke noen ut før de første har gått der ett til halvannet døgn. Har en dusjeflaske med vann og sprayer godt inn når den har vært åpna for å kompensere for fuktigheten jeg har sluppet ut. Vannet i karet blir jo også dekket av støv og rask, så avdunstinga blir dårligere etterhvert som kyllingene klekker.

På den måten roterer det gjennom hele sesongen og rugemaskinen holder seg rein og fin. 

Synes sjøl at separat klekker er eneste mulighet hvis en ikke vil legge inn bare én gang i måneden. Men nå er det sikkert ikke alle som klekker så mange kyllinger som jeg gjør.   :rolleyes:

Slik gjør altså jeg det og det finnes sikkert andre måter som er like gode, men dette har fungert for meg.

Hvis du finner en måte som fungerer for deg, så hold deg til det – folk har alltid en masse velmente råd, men det er bare du som har full oversikt over ditt opplegg...   :smiley:

Det jeg skriver nå er vel egentlig fy fy, og jeg anbefaler det ikke til noen.

Jeg har lenge lest meg opp om å ruge egg i maskin, og generelt skrives det at du ikke skal gjøre ditt og ikke datt, da også ruge ut egg av forskjellig dato i en maskin(uten klekker tilgjengelig).

Nå har det seg slik at jeg har MANGE høner så jeg har mulighet/råd til å teste ut litt hva som funker og hva som ikke funker (for meg). 

Jeg hiver ofte inn egg i maskinen og jeg glemmer stadig å skrive ned dato. Ikke bruker jeg vann, ikke/sjelden jeg snur egg og legger de heller ikke  flate ved 18 dag. Jeg bruker heller ikke klekker.

Utrolig nok med slik "vanskjøtsel" av rugeegg har jeg god klekkeprosent, der de befrukta egga også klekker. Om det kan kalles flaks eller ikke, vet jeg ikke enda, kommer til å teste dette ut til langt ut på høsten %