Gå til innhold

Endelig egg!


Kristian93

Anbefalte innlegg

Da var jeg ute og kikket til endene i dag, og fant Rigmor liggende på 1 egg! Da spørs det om det ikke kommer noen flere de neste dagene også ;)


 


Men jeg har tenkt å ta ut 4-5 egg og prøve dem i en liten rugemaskin jeg har, og la dem ruge ut resten, men er det best at jeg da tar eggene fra dem etter som de kommer? At jeg nå tar det egget som har kommet, slik at de fortsetter å legge egg? :)


 


Jeg synes også det var litt rart at Rigmor lå på egget, for det er for det meste Bodil som pleier å ligge i det hjørnet av huset, Rigmor ligger ofte utenfor... kan det være Bodils egg som Rigmor ligger på? :P Kanskje de vil legge egg i samme reir bedde to? Når jeg skulle kikke om det hadde kommet noen egg, lå Rigmor og freste og gapte til meg, og ho ville ikke røre seg, så jeg måtte løfte litt forsiktig på henne for å kunne se egget... pleier de alltid å være så flinke til å passe på egg? Selv før de har lagt det antallet med egg de vil ha og lagt seg til å ruge? :P


 


 


Håper dere har noen gode tips og råd, for jeg er helt fersk ;)


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har ikke så meget erfaring selv heller, men litt har jeg plukket opp her på forumet. :-) 


Som at ja, de kan legge egg i samme reir. 


ja, da kan ruge hverandres egg. 


ja det er helt vanlig at det kommer en svært voktende and fram fra dypet av deres moder-sjel! 


 


Lykke til med prosessen! 


selv skal jeg nå lyse eggene som Frøken Dolly har ligget på i 14 dager, er litt spent på om det er noen inni der... ;-O ! 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg egg nummer 2 idag :D men det kom ikke noe egg i går... hvertfall ikke som jeg har funnet  :tongue: kanskje det er blitt lagt ute et sted? eller han de legge egg annenhver dag av og til? :P


 


Og hvorddan er det med oppbevaring av ruge egg til maskin? er det helst ikke i kjøleskap, og ikke i høyere temperatur en 22 grader? mellom 8 og 22 grader mener jeg å ha lest et sted?


 


:blank:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv å finne et sted med ca 10 grader (eller det kjøligste stedet du har nå om sommeren, de tåler litt.), legg eggene flatt og snu de morgen og kveld. ikke rist på de :) Kan være lurt å merke de med plukkedato, da ser du og om du har glemt å snu et egg. De legger vanligvis et egg for dagen, ikke umulig at begge verper samme sted. det vil mest sannsynlig bare være den ene anda som legger seg til  ruge når hun mener beholdningen er ok. Om det er første egget nå, så er det sikkert litt lite. du vil se at etterhvert som hun verper, vil både størrelse og farge endre seg. rugeeggene bør være 70 gram, så om de første er en del mindre så lag heller kaker og vafler av de :) Som nevnt over, la ett egg ligge igjen når du plukker. Kan godt merke dette egget, så du hele tiden plukker ferske egg til maskinen. Du kan regne med 10-20 egg i redet før hun legger seg til å ruge. Dersom endene føler at du gjør redeplassen utrygg ved å plukke egg vil de stoppe en stund/ finne ny plass. så sørg for at du ikke presser deg på, men plukk når de er andre steder. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det gått 8 dager siden jeg la de 3 moskuseggene i rugemaskin, og jeg har prøvd å lyse dem idag. Det ser dårlig ut med moskuseggene, men jeg lyste også de 4 peking eggene som jeg fikk (som har ligget 7 dager), og der kunne jeg se blodårer tydelig mot den ene siden av egget! :)


 


Her er et bilde av slik alle moskuseggene så ut:


 


AA41A069-035E-4864-AFD9-E448B9BBEE2A-101


 


 


Pekingeggene derimot, så slik ut:


 


CD25F6C4-59F5-400F-9E73-6DF58CECB7F8-101


 


 


Jeg kan vel kanskje regne med at de 3 moskuseggene er ubefruktet? kan jo la dem ligge noen dager til, men tror ikke det blir noe av dem :P


Nå er jeg ganske sikker på at det er Rigmor som har lagt eggene, og ho har 8 egg i reiret sitt nå, men har ikke begynt å ruge enda. Får håpe det blir noen andunger av de som hun har i eget reir hvertfall ;)


 


Pekingeggene skal vel bare ligge 28 dager før de klekker? og temperaturen håper jeg er rundt 38 grader som for moskus :P


 


Enda et spørsmål:


Det ser ut som om 3 av pekingeggene har en "rød klump" i midten av blodårene, mens det ene egget ikke har det... på dette egget ser det bare ut som om det har løsnet eller noe, mens blodårene rundt "flakser" litt løst rundt midten? kan jeg da regne med at dette er en tidlig død i det ene egget? :P


 


Takk for svar! :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...