moskusmor Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Anda mi har nå ligget å ruget på eggene idag på den 39. dagen.. Hvor lenge ville dere ventet før dere prøvde å stikke hull på eggene.? Har lyst det jeg kan i eggene og de er mørke som de skal være men ikke hørt noe piping ei heller sett noe nebb som peker oppover.. Men har ikke villet holde dem så lenge vekke fra mammaen så har bare lyttet kort.. Var nok litt kaldt de første dagene hun lå på dem, men har ligget inne i huset sitt, men hatt døra litt åpen får å få inn frisk luft.. Vil ikke gjøre noe overilt, men hvor lenge bør jeg la henne ligge... Vanskelig spm. dette... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Hvor mange egg ligger hun på? Noen ganger kan det ende opp med for mange egg i reiret. Resultatet blir at noen blir liggende uten varme hele tiden. I og med at anda skifter på hvor eggene ligger/vender de kan resultatet bli veldig dårlig om det er for mange egg i reiret, fosteret dør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moskusmor Posted May 27, 2013 Author Report Share Posted May 27, 2013 Ho la seg på 10 egg. Men andrikken dro ut egg under henne og knuste dem så de siste 3 ukene har hun bare hatt 5, men 1 så dårlig ut og fant det knust for 1,5 uker siden og for ca 1 uke siden så var det et til som var blitt dårlig og knust siden da har ho kun hatt de siste 3 eggene og så vidt jeg har fått med meg har ho ligget konsekvent på eggene foruten korte pauser med mat og drikke til seg selv. For 3 dager siden begynte ho å bli veldig sur og ville ikke at jeg skulle røre eggene hennes mer noe jeg allikevel gjorde og da bet ho meg kraftig... Tenkte det var et godt tegn på at nå var det veldig nære.. Men fortsatt ingen.. Så føler meg litt i villrede her.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monalisa Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Jeg skulle ønske du kunne få svar fra flere som har erfaring med dette. Nå er du jo på mye overtid. 40 dager i dag, ikke sant? Spørs om det fortsatt er liv i eggene... Moskusanda mi lå på sju egg i fjor. To av eggene var ubefrukta, to av eggene hadde døde andunger i seg og tre av eggene hadde levende unger.Har vanskelig for å tro at du kan gjøre noe galt i åpne eggene forsiktig nå... Start i såfall forsiktig i den butte enden. Der luftlomma er. Bruk en butt nål eller lignende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
monalisa Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Du er HELT sikker på at du har regnet riktig på rugestarten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moskusmor Posted May 27, 2013 Author Report Share Posted May 27, 2013 HELT sikker på når ho la seg på eggene ja. Og hadde facebook status fra dagen etter ho la seg på til å bekrefte det La problemstillingen min ut på en moskus and side på facebook og fikk faktisk tilbakemelding derfra om å bare la dem ligge og ho hadde i år hatt 2 som hadde gått langt over tiden ei 11 dager og ei 13 dager og det ble 16 levende andunger Hørte og om ei annen som hadde fått de etter 42 dager så her får jeg bare fortsette å være tålmodig ennå.. Ble litt beroliget av det og så lenge de ikke endrer drastisk på fargen (grønne) som 2 andre egg gjorde for 1,5 uker siden så lar jeg de bare ligge.. Men tusen takk for svar. Skal legge ut hvordan det ender når jeg vet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted May 27, 2013 Report Share Posted May 27, 2013 Prøv å lyse eggene, er det som var liv dødt så kan de være råtne. Da vil du se en flytende masse i eggene ved lysing. Jo raskere du avklarer om det er sjanse for andunger jo raskere kan andemor komme i gang med ny egglegging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moskusmor Posted May 28, 2013 Author Report Share Posted May 28, 2013 Takk for tips. Så langt er det ingen flytende masse. De er bare mørke som de skal være, men jeg følger med og ser på dem daglig for å se hva som skjer med dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bente79 Posted May 29, 2013 Report Share Posted May 29, 2013 noe nytt om egga? her har eg bommet kraftig i år, noterte ned når tre ender la seg på reir. 100% sikker på datoene. likevel havnet de på 43 dager før klekking! så ka mora driver med første dagene aner eg ikke, men i live var de Det beste er å la henne få fred så hun ikke går av redet pga mas, men skjønner godt at du er nysgjerrig! det beste er å lyse de, evt vanntesten. du hører tydelige klikkelyder (pustingen deres) og skraping samt et og annet pip de siste dagene. om du legger eggene på noe helt flatt vil du se at de rører seg og om det er liv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moskusmor Posted June 3, 2013 Author Report Share Posted June 3, 2013 Det viste seg at alle var døde. Døde like før de skulle vært klekket. 1-3 dager før vil jeg tippe utifra hvordan de så ut når jeg åpnet eggene.. Jeg var ikke i tvil om at de ikke var i livet så da åpnet jeg. Veldig veldig trist.. Men i dag har mora begynt å lage seg nytt reir så tror hun kommer til å legge egg igjen i løpet av noen dager så da får vi prøve igjen.. Gledet meg til å få dem klekket, men sånn ble det ikke. Vet ikke hva som gikk feil for ho har vært etter hva jeg har kunnet se vært veldig rugete. Har vurdert litt å gi hennes egg til ei annen and jeg har som har hatt andunger før. Men vil gjerne gi henne en ny mulighet så det er nok der jeg er.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mettemor Posted June 3, 2013 Report Share Posted June 3, 2013 Uff da... kan det hende at hun ikke har fuktet eggene nok de siste dagene så at hinna ble for tørr? Man vet jo aldri helt sikkert... var det første gang hun ruget? kanskje neste egglegging kan deles mellom henne og ei annen and, om du har mange nok som ruger da...? Så har man liksom litt back-up-- ;-) klem til triste menneskemammaen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moskusmor Posted June 4, 2013 Author Report Share Posted June 4, 2013 Takk for det... Det var hennes 1. ruging ja, men jeg vil nok tro at det er ho som ikke har fuktet eggene nok de siste dagene. Snarere det enn at ho ikke har ruget nok for ho lå så og si pal på eggene.. Har ei annen som kan ruge, men vet ikke om ho ville lagt seg oppå dem sånn å ruge sammen med ho andre. Men får se hvordan det går med neste runde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikneswary Posted April 5, 2024 Report Share Posted April 5, 2024 (edited) Jeg hadde ruget machin med 7 egger . Vi fikk to levende unger etter to dagen døde begge to🥹. Er. Noen vet hvorgor Edited April 5, 2024 by Vikneswary Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
admin Posted April 6, 2024 Report Share Posted April 6, 2024 Er dette egg fra moskusand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts