Jump to content
Sign in to follow this  
mettemor

Hva skjer a' ?

Recommended Posts

Nå har Frøken Dolly, vår "go'este" and ligget trofast på sine 8 egg i 15 dager.

Vi har gledet oss til andunger men...

Jeg har lyst dem idag, og ser ikke noen forandringer.. ikke en strek engang... sukk. 

Det er hennes første runde. 

Hun har ikke vært frisk i vinter men etter en ormekur ble det bedring :) så takk for det tipset. 

Jeg tror ikke vi får kyllinger i dette kullet. 

Hva gjør jeg videre, hva er best for Frøken Dolly? Å ruge videre på ufrø egg, eller at jeg tar det bort og hun blir tvunget til ev starte på nytt? 

takk for svar ! 

egg er ikkje so god på dette her men egg enne minne 17 egg var ikkje såg ut som dei ikkje er men når eg lhysser dei no so ser eg at nokken av dei får bloårer

eg hadde ruge maskin dag 13 no er det 3 egg som er liv i resten kasta eg i dag so har eg ei and med klekadato 11 juni der lever alle 9 eggene

:)

om du lyser de no skal du tydelig kunne se om de er befruktet eller ikke. altså, du skal se veldig lite, mørt egg med en luftblære i den butte enden.

http://www.backyardchickens.com/t/304863/duck-egg-candling-photo-diary

Om du er i tvil, merk av det du ser med en blyant, vent noen dager og lys igjen. om det endrer seg inne der så er det liv, om ikke så er det bare å fjerne de. anda vil spise seg oppp litt, og starte legginga igjen. Du må sikkert stenge av redeplassen en dag eller to, så slipper hun å leite etter egga støtt. "Sorgen" deres går fort over :)

Takk for svar, 

da har jeg igrunnen gjort det rett :-) Godt å vite. 

jeg lyste eggene, og det eneste jeg så var tynn masse som skvulpet omkring, 15. døgnet.. Ikke tegn til blodårer eller annet mørkt felt i noen av dem. 

Så jeg tok dem alle vekk, og stengte henne ute fra redeplassen et par døgn. Frustrert vandret hun omkring "redehuset" (som er et annet enn det de andre går inn i...) Så derfor lot jeg henne komme inn i "rede-huset"i natt. Og hun kroet seg til, klukket og "redet seg"- men gikk snart av. Og forble av hele natten. 

Så nå er det vel forhåpentligvis over for denne gang.. 

Stakkers liten. 

Ønsker henne levende egg neste gang! 

Men, fordi hun ikke har vært i helt toppform i vinter/vår, ganske svak egentlig, er det like greit slik. Og eggene var ganske små. Dessuten fikk hun HVILE på redet under rugeperioden. Det ser ut til å ha gjort henne godt. 

Sommeren gir vel flere sjanser. 

:-) 

• Upvote 1