Jump to content
Sign in to follow this  
bente79

griser vaktler mer enn høns?

Recommended Posts

Skal ruge ut endel vaktler for far, og kommer nok til å ha de her en stund før han får hentet de. Når de klekker blir de flyttet over i pallekarmer. Men når de skal i hus/voiler, hvor anderledes er de enn høns? Ser at mange har store grupper på avgrensede områder (små arealer når man er vandt til frittgående høns :) ), hvordan er det med renhold? Vanning og fôring? Er det som minihøns å regne, eller er det noe som kan dukke opp som vi ikke er forberedt på? Kan være snakk om å beholde noen selv, om de fleste klekker, men har begrenset med plass de kan få. Om vi hadde beholdt F.eks 10 stk, hva er grei str på hus og utegård da? Ikke hva som er minimum, men hva bør de hvertfall ha for at vi kan gi de tilnærmet naturlig levevis?

Noe man virkelig bør være obs på å unngå?

Skal ruge ut endel vaktler for far, og kommer nok til å ha de her en stund før han får hentet de. Når de klekker blir de flyttet over i pallekarmer. Men når de skal i hus/voiler, hvor anderledes er de enn høns? Ser at mange har store grupper på avgrensede områder (små arealer når man er vandt til frittgående høns :) ), hvordan er det med renhold? Vanning og fôring? Er det som minihøns å regne, eller er det noe som kan dukke opp som vi ikke er forberedt på? Kan være snakk om å beholde noen selv, om de fleste klekker, men har begrenset med plass de kan få. Om vi hadde beholdt F.eks 10 stk, hva er grei str på hus og utegård da? Ikke hva som er minimum, men hva bør de hvertfall ha for at vi kan gi de tilnærmet naturlig levevis?

Noe man virkelig bør være obs på å unngå?

Hei!

Jeg har hatt vaktler selv, og det går i samme prinsipp som høns. De griser mindre enn høns, vi hadde vaktlene i lag med hønsene og det gikk kjempe fint. 

En ting du bør være obs på er at hvis du har for mange hane vaktler i forhold til høne vaktler så kan de drepe hverandre.

Hei!

Jeg har hatt vaktler selv, og det går i samme prinsipp som høns. De griser mindre enn høns, vi hadde vaktlene i lag med hønsene og det gikk kjempe fint. 

En ting du bør være obs på er at hvis du har for mange hane vaktler i forhold til høne vaktler så kan de drepe hverandre.

Glemte å si at vaktler er ekstrem skjøre i starten. De må ha stabil og god varme i de første to ukene, til de får fjær.

Og du bør knuse foret til dem, helst ned til sand form. 

Du bør også vise dem hvor vann og mat er hen, for dem er ikke så flinke til å finne ut hvor ting er sånn som høns.

Gjerne klekk ut vaktelkylling med hønsekylling samtidig, da vil vaktelkyllinge følge hønekyllingen fordi den er "smartere"

takk for svar! Har du selv rugd ut vaktler? Hvilken temp og fukt er best? Har hørt så mye forskjellig.alt fra tørt til 50%...

takk for svar! Har du selv rugd ut vaktler? Hvilken temp og fukt er best? Har hørt så mye forskjellig.alt fra tørt til 50%...

Har ikke ruget ut vaktler selv nei, men da jeg har hørt at dverg høns kan ruge de ut så regner jeg med at prinsippet blir det samme som på høns.

Hos meg har Vaktelkyllinger greit funnet mat og vann selv, til flere de er dess bedre går det, de lærer av hverandre.

Akkurat nå har jeg like mange hanner som hunner uten de store problemer - problemer er først og fremst nedslitt fjæredrakt på de som er viltfaget, både hunner og hanner av lavere rang.

Hender det er noen som jager de andre - praktisk talt uten untak har dette vært dominerende hunn som har jaget andre hunner.

Vaktler er/blir veldig tamme og tillitsfulle - nesten innpåslitne.

Hos meg stiller de opp når jeg åpner døren til buret, kommer tidvis ut av rommet, og hopper opp når jeg har fat med f.eks. mais som de skal få.

Har også greiner av furu og gran inni buret deres så de kan gjemme seg under, vann får de i skåler når de blir større, men ikke for store skåler.

Mens de er kyllinger bruker jeg 0,7l vannautomat.

Plasserer vann 2 steder og for 2 - 3 steder - ikke på helt samme plass, men i samme ende av buret.

Foret knuses med en håndmikser hos meg når de er kyllinger, blander i undulatsand og litt sukker i begynnelsen.

Noen blander i knust eggeplomme også den første tida.

Kyllinger trenger finmasket bur, gjerne 13mm, de voksne kan bruke litt større masker.

Har nå kjøpt tykkere firkantnetting som er ca 1/2" masker på.

Renhold etter behov, har brukt sand, mose, sagflis i bunn, mose var best, men vil prøve bark senere av type som brukes i bed.

Kan frese litt tørrfor utover, men bruker du forautomat blir det ikke fullt så ille.