Jump to content
Budeia

Både klukkhøne og egg i rugemaskinen

Recommended Posts

Etter at reven tok både egg og høne under låven, og klukkhøne nr to la seg ned på en plass der egga ikke fikk utvikling, så er nå klukkhøne nr tre i gang med åtte egg i god utvikling. Dverg jærhøne. Hun har lagt seg til under inngangspartiet vårt, godt gjemt for alle dyr, og gjemt mellom to lecablokker. Vi fant henne og redet i dag, og jeg vil tro eggas utvikling tilsvarer ca dag 11/12. Jær dverg klekket på dag 19 i rugemaskinen her, så da tenker jeg at de sikkert klekker omtrent da under høna også. Jeg har også 8 egg i rugemaskinen, med beregnet klekking om sju dager. Med andre ord burde jo klekkingen være ganske samtidig?

Er det noen mulighet å få henne til å adoptere kyllingene i rugemaskinen? Hvor mange kyllinger kan ei lita dverghøne passe på? Hvis alle klekker, og det gjør de jo sikkert ikke, så blir det jo 16 kyllinger.

Hvordan går jeg i såfall frem? Og når kunne man flytte høne, reir og kyllinger uten å risikere at hun går av de siste egga under klekking?

Klekking for kylling i maskin og under høne er lik -3 veker. Når ei høne rugar ut kylling er det sjeldan ho vil ta til seg nye barn etter 2 døgnet og vil som oftast støte dei vekk då. Om alle egga ho ligg på klekkar vil ikkje denne høna klare å varme alle kyllingane ettersom dei veks til og du vil få dårlig tilvekst og mulig død. Du kan flytte høna, reir og egg når den første kyllingen er klekka, det beste er eit sikkert bur med hønsenetting eller liknande. Flyttar du høna før klekking kan ho gå av egga.

Skjønte ikke helt hvordan du regna tida. Men hvis klekkinga er samtidig +/- ca en dag, kan du legge egga fra rugemaskinen under høna før de begynner å klekke. Da tar hun dem som sine egne. 

Hvis det går for lang tid fra de første til de siste klekker, vil hun forlate reiret og ta seg av de som allerede er kommet og gå fra resten av egga.

(Hvis det skulle skje og du er påpasselig, kan du jo evt prøve å legge de forlatte eggene til klekking i maskina.) 

Ok, da vil det bli "maskinkyllinger" for seg, og klukkhønekyllinger for seg. Sine 8 burde hun greie å ta vare på, eller? Åtte blir ikke for mange?