Jump to content
Sign in to follow this  
Kochin-chick

Når kan kyllinger ut?

Recommended Posts

Hei

Hvor gamle skal kyllingene være før de kan gå ute i hagen/utegård? Og hvor varmt bør det være? Har en bunsj som bor inne, men skulle gjerne latt de gå litt i hagen snart...

Hilsen Super-fersking...

Hei

Hvor gamle skal kyllingene være før de kan gå ute i hagen/utegård? Og hvor varmt bør det være? Har en bunsj som bor inne, men skulle gjerne latt de gå litt i hagen snart...

Hilsen Super-fersking...

Mange faktorer spiller inn i det spørsmålet her.

1. faktor er: Er de beskyttet og er under oppsyn? Ja, da kan de slippes ut når dem har fylt 10 uker.

2. faktor er: Er dem ikke beskyttet og ikke under oppsyn: Da bør dem helst være tilnærmet voksen. Ca 5 måneder er en grei alder.

3. faktor er: Hvor varmt er det ute?

Dersom dem er beskyttet (altså gjerdet inn, slik at ingen rovdyr kan ta dem) og har god varme ute bør dem være 10 uker minimum. 

Om du ikke har andre voksen høns så kan dem være ute i 7 ukers alderen (min mening).

Tusen takk for svar!

Mine er nok altfor små da. De har litt forskjellig alder, men er mellom 3 og 4 uker...

Men hvor varmt bør det være ute når jeg slipper de ut i 7-10-ukers alderen? er 18 grader og oppover greit? Eller bør det være varmere?

Er dem godt befjæret da?
Jeg vil tro det går greit (18 grader i skyggen?), men du kan også se litt an om dem begynne å fryse.
Hvis sola steiker godt og lite vind så ville jeg ha prøvd å tatt dem med ut og se.

blir overasket av hvor lenge dere har kyllingene inne. det er SOMMER. jeg slipper dem ut fra tre uker på dagen. når De er fult befjæret i 5/6 uker alder er d på hode ut, hele døynet. slipper dem ut for godt når være er noe lunne fint, så de får en grei overgang. ut å få sand mellom fjæra og sMåkryp og grønt i kroa. blir sunne sterke dyr av det. Slipp HØNA ut! hehe

• Upvote 1

Mine er ca 5 uker, de fikk gå ut når de var 3-4 uker inni et lite bur, og så slipper jeg de ut fritt når jeg har de under oppsyn. Har gått helt fint, og det har heller ikke vært så veldig varmt, helt nede i rundt 14 grader, men har ikke sett ut som de fryser. De har mye fjær og da!

Mine er ca 5 uker, de fikk gå ut når de var 3-4 uker inni et lite bur, og så slipper jeg de ut fritt når jeg har de under oppsyn. Har gått helt fint, og det har heller ikke vært så veldig varmt, helt nede i rundt 14 grader, men har ikke sett ut som de fryser. De har mye fjær og da!

Ja, da kan dem bare være ute!  :laugh:

• Upvote 1

Slipp dem ut i godvær når de har fått litt fjær! Du ser fort om de fryser.

Og tenk på kyllinger som går med sin mor ute er da ute og lufter seg helt fra starten!  De gjemmer seg under mor med gjevne mellomrom for å varme seg så er de ute igjen med stadig lengre intervaller etterhvert som ukene går:D

Setter en plate på skrått framfor luken til hønsegården, slik at de kan være inne uten å få direkte trekk på seg når de er inne. Så de kan gå ut og inn som vil både natt og dag, De går inn om natten for å sove under varmelampen. Hvertfall om sommeren skal det gå fint :) 

Våre kyllinger er 4-5 dager gamle, de var ute med mor i dag. Jeg flyttet dem ut i inhengingen i dag for å rengjøre inne. Hønemor var da helt vill ved døra og ville at jeg skulle slippe dem ut. Hønemor vet best! De har gått litt ut og inn, og koser seg :) vi har vært rett i nærheten hele tiden selvfølgelig :)

Vi fikk kyllinger i desember, de gikk ute etter bare 2/3 uker hønemor tok avgjørelsen og fikk de ut og inn og varmt og matet., de er alle sterke og fine høner i dag. Ei er selv lagt seg klukk denne uka.

Vi fikk kyllinger i desember, de gikk ute etter bare 2/3 uker hønemor tok avgjørelsen og fikk de ut og inn og varmt og matet., de er alle sterke og fine høner i dag. Ei er selv lagt seg klukk denne uka.