Jump to content
Sign in to follow this  
sola

er australorps dårlige eggeleggere?

Recommended Posts

hei, håper noen kan hjelpe meg her :)
vi har 3 forskjellige høne raser hjemme,
og alle legger bra med egg, med tykt skall, bortsett fra australorpsene..
australorpsene, som er 1.5 år og eldst i flokken, legger bare egg av og til, og med veeldig tynn skall, ofte knuses de mens vi vasker de..
hva er feil her?? er denne rasen uegnet til egg legging?? 
de har tilgang til både skjellsand, og har en krok med annen sand også. pluss litt skjellsand i foret til tider..

Australorps skal vere gode egg leggere, om høna er tynn kan den ha innvolls orm som må behandles. Lurt å behande mot dette vår og haust. Knust eggeskall i foret er supert som tillegg. Å kjøre på med proteinrik kost er heller ikkje dumt.

hønene er vært-fall ikke tynne:) 
det er bare eggeskallet til de 6 australorpsene..
har 7 høner til i en annen rase som legger masse egg med tykt skal.. 
jeg skjønner bare ikke hvorfor de 6 austral hønene ikke legger sikkelig med egg, slik som resten av flokken..
nesten så jeg lurer på om vi gir de for mye mat, er det mulig??

Ja det er eit kjent fenomen at feite høner legg lite og dårlige egg, Kva får dei av mat da? Mykje matrestar i kombinasjon med kraftfor kan gi dårlig foropptak i tillegg.

ja de for en del mat rester da. alt mulig egentlig, midagsrester, havregrøt +++
blauta brød rester fikk de, men sluttet med det da noen sa det ikke hva bra i store mengder...
pluss gress nå.
og de har alltid mat i kraftforeautomaten..
vis ikke vi finner noen løsning nå, så må de 6 snart slaktes, de spiser for mye kraftfor og legger for lite egg til at det er vits og beholde de..
det er synd og vi må slakte de nydelige hønene.
vi flyttet de andre hønene en periode, så de 6 fikk større plass og vi begrenset maten demmes, men de la fortsatt ikke noe særlig med egg..
frustrerende da jeg vil beholde de :)

det er lurt om du veier hønene nå og ser hvor mye dei veier for og se om dei er veldig overvektige.

på australorps er mange av utstillings stammene litt dårligere verpere enn dei som ikkje har vert så mye avlet for utstilling.

men aldrig hadt dårlig verping på australoprs. kan godt tenke med at det kan vere dårlige gener på dine dyr og derfor lite egg og dårlig skall. for alt skulle ligge til rette for gode nok skall med det du forer med. så da må det rett og slett vere noe gale i eggsystemet på høna. litt merkelig at dette er likt på alle 6 men da tror eg det kan vere dårlige gener..

det er lurt om du veier hønene nå og ser hvor mye dei veier for og se om dei er veldig overvektige.

på australorps er mange av utstillings stammene litt dårligere verpere enn dei som ikkje har vert så mye avlet for utstilling.

men aldrig hadt dårlig verping på australoprs. kan godt tenke med at det kan vere dårlige gener på dine dyr og derfor lite egg og dårlig skall. for alt skulle ligge til rette for gode nok skall med det du forer med. så da må det rett og slett vere noe gale i eggsystemet på høna. litt merkelig at dette er likt på alle 6 men da tror eg det kan vere dårlige gener..

Hva er egentlig den ideelle vekten på ei Australorps høne da?

Eg har fire australorpshøner og eg har og i perioder hatt problem med tynt skal. Dette begynte seint i haust og vedvarte til ut på våren, da begynte eg på Norgesfor Harmoni Stabil. Dei liker veldig godt foret og legg egg som aldri før! Eg fekk nesten ikkje egg i ein periode... 1-3 egg på 6 høner per dag... 

Kva for bruker du? Australorpsane mine var begynt å bli tynne i vår sjølv om dei har tilgong på mat heile tida i forautomat.

Eg vil også legge til at kyllingane mine ELSKAR foret dei får no og dei veks enormt i forhold til dei kyllingane eg klekte fram i april....

takk for svar :) da skal jeg se om vi for veid ei og kjøpe det andre foret neste gang:) vi bruker noe med fjør, hehe er gubben som handler.
det blir siste forsøk. vis ikke blir de nydelige hønene middag:)