Arne aka norwegian Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 Hva slags erfaringer har dere med strukturen på det nye kyllingforet til Felleskjøpet, Fjør Oppdrett Lett og Fjør oppdrett Kraft?Tidligere var kyllingforet valset slik at noe av pelletsene var helt og delvis knust. Nå er det bare hele pellets, riktignok små, men jeg synes de virker for grove til daggamle kyllinger. Jeg har derfor brukt morteren på det – men synes det er no' herk av ekstraarbeid! Har noen av dere prøvd det nye foret til daggamle, slik det kommer fra sekken? Hva slags erfaringer har dere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perlehøna Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 Jeg er ikke så fornøyd med Fjør til de voksne hønene mine. pelletsene er for store. De søler fælt med det foret. Fjør lett er nok for stort det og, den første tiden. Det er kjedelig å knuse foret.En fordel med de økologiske foret, Natura egg 100, er at foret ikke har så store biter. Det bruker jeg en del til vaktler, kyllinger og høner. Det finnes et kalkunfor med mindre pellets. Vet ikke om det kan gis til kyllinger. Tror det inneholder noe mer protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted June 11, 2013 Author Report Share Posted June 11, 2013 En fordel med de økologiske foret, Natura egg 100, er at foret ikke har så store biter. Hva sammenligner du med da? Har det mindre biter enn Oppdrett Lett og Oppdrett Kraft? Kalkunfôret du skriver om, har FK det fortsatt? I den dokumentasjonen jeg har, ser det ut til at de har rasjonalisert så kraftig at det nå bare er Fjør Egg, Fjør Oppdrett Lett og Fjør Oppdrett Kraft. Disse 3 slagene ser ut til å skulle erstatte alt de hadde før... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 Fjør Kraft erstatter det tidligere kalkunstart-foret. Mens Fjør Lett er omtrent det samme som vanlig oppdrett tidligere. Bortsett fra strukturen, som nå har blitt til harde pinner som kyllinger ikke klarer å spise. Jeg har hørt at de fôrtypene de hadde i sekk før, fortsatt kan skaffes i storsekk, men det er jeg ikke sikker på. Det er mye ekstraarbeid å knuse fôr ja, særlig når man har en ganske stor haug med små vaktelkyllinger.Jeg sendte e-post til Felleskjøpet i april, og her er hva de skrev ang strukturen på fôret: Når det gjelder struktur så er Fjør Oppdrett Kraft en liten pellet (2,5 mm diameter). Vi har fått tilbakemelding fra våre kunder om at enkelte opplever at de minste kyllingene synes pelleten er noe lang og hard. Vi vil derfor i fremtiden produsere Fjør Oppdrett Kraft og Fjør Oppdrett Lett pelletene noe kortere. Det vil ta noe tid før denne forbedringen kommer frem til våre butikker og tidspunktet avhenger av lager og bestillingstid. Jeg tørr derfor ikke anslå når dette vil være på plass der du holder til. Litt avhengig av hvor mange vaktler du har så har jeg hørt at enkelte bruker en kaffekvern til å male pelletene de første dagene inntil kyllingene kommer i gang med spisingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted June 11, 2013 Report Share Posted June 11, 2013 mine har ikkje hadt noe problemer med foret. har somregle kjørt fjør oppdrett kraft på alt av kyllinger første ukene og deretter godt over på fjør oppdrett lett til dvergene. men alle mine får kraft direkte fra sekken som dag gammle. alle har vert friske fine og spist ekstremt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chabo Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Samme her, Andvor, egentlig problemfritt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Er det samme foret? Harde pinner på 1-3cm? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chabo Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Fjør kraft har hos meg vært harde pinner ja, men aldri i nærheten av den størrelsen nei, kanskje maks 10mm, og ikke noe problem, som sagt..Fjør Lett er vel helt lik som gamle Oppdrett 2..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spurven Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Kraft har kanskje litt kortere pinner enn Lett, siden det fôret er litt mykere og pinnene sikkert brekker lettere Håper de forandrer på dette snart! Kjøper nå kun Norgesfôr, men det er 7 mil for å hente det og litt tungvindt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted June 12, 2013 Author Report Share Posted June 12, 2013 Har vært på FK i dag og snakka med dem.Det er riktig som det er nevnt over, andre kvaliteter er å få i bulk. I 25 kgs sekker er det bare de tre typene som jeg nevnte som er å få. :-(Jeg har gått over til Nortura Egg 100 til småkyllingene. Det har OK struktur, litt mye mjøl men, men... Det blir sikkert litt dyrere siden det er 95% økologisk, men det er vel til å leve med. Proteinprosent på 18,9% Har ikke fått sammenligna med de andre typene ennå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fuglemakeren Posted June 12, 2013 Report Share Posted June 12, 2013 Jeg løser opp foret i vann til de yngste kyllingene, opp til ca 2 uker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfjoh01 Posted June 13, 2013 Report Share Posted June 13, 2013 Har brukt egg110 til alt fra Grågås til Vaktler tidligere, men nå har ikke det lokale felleskjøp dette lengre. Har noe annet nå, muligens det heter fjør ett eller annet, men det er alt for grovt til Vaktler. Heldigvis har Norgesfòr utsalg - riktignok 4 mil unna, men jeg får ta en tur dit å forhøre meg.Kyllingfòr hadde de ikke på lager, men får undersøke hvor grov det andre fòret de har er. Blir jo noen sekker i året i innkjøp, så noe svin blir det, ganske mye egentlig.At fòret er grovere gir ikke mindre svinn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted June 14, 2013 Author Report Share Posted June 14, 2013 Har sjekka proteininnhold og kalsium i fôr fra Felleskjøpet. Fjør Oppdrett Lett: Protein- 15,0% Kalsium- 0.88%Fjør Oppdrett Kraft: ?? (Noen som har det og kan sjekke på sekken?)Fjør Egg: Protein- 16,9% Kalsium- 3,83%Natura egg 100: Protein- 18,9% Kalsium 3,80% Litt merkelig er at det er anbefalt at ved bruk av Natura Egg 100 etter 45 ukers alder bør kalsiumkilde benyttes i tillegg. På Fjør Egg, som har nesten samme kalsiuminnhold, er det ikke gitt noen slik anbefaling. ?? Har tatt vare på lappene med innholdsanalyse hvis noen har spørsmål, men Fjør Oppdrett Kraft håper jeg noen andre kan hjelpe med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helle75 Posted June 14, 2013 Report Share Posted June 14, 2013 Protein 23% Kalsium 0.75%. Står på oppdrett kraft :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted June 14, 2013 Author Report Share Posted June 14, 2013 Protein 23% Kalsium 0.75%. Står på oppdrett kraft :-) Takk skal du ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfjoh01 Posted June 19, 2013 Report Share Posted June 19, 2013 Fjør som jeg har kjøpt og som erstatter egg 110 har pellets som er dobbelt så tykke og 2 - 3 ganger så lange som pellets fra egg110 Voksne høner får sikkert dette i seg, men verre med Vaktler og mindre fugl enn høns. Dette fjør jeg har - har like grov pellets som kraftfòr for kalv og gris.Kraftfòr for kalv og gris har jeg så vidt brukt i nøden til voksen Grågås. Men er forskjell på Grågås og mindre raser av høns, for ikke å nevne Vaktler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arne aka norwegian Posted June 19, 2013 Author Report Share Posted June 19, 2013 Fjør som jeg har kjøpt og som erstatter egg 110 har pellets som er dobbelt så tykke og 2 - 3 ganger så lange som pellets fra egg110 Voksne høner får sikkert dette i seg, men verre med Vaktler og mindre fugl enn høns. Dette fjør jeg har - har like grov pellets som kraftfòr for kalv og gris. Kraftfòr for kalv og gris har jeg så vidt brukt i nøden til voksen Grågås. Men er forskjell på Grågås og mindre raser av høns, for ikke å nevne Vaktler. Hvis du leser hele tråden, ser du at det er 3 utgaver av Fjør-foret. det du snakker om er sannsynligvis verpefôret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ladyklukk Posted June 23, 2013 Report Share Posted June 23, 2013 Egg110 har større % proteiner enn f.eks oppdrett2 ( fk her tilhører rogalandsgruppen som fremdeles selger begge). Men er det ok å gi eggfor til nyklekte vaktler og kalkuner? Tenker at det er jo egentlig beregnet for høner som legger egg. Vaktler som får eggfor "for tidlig" slutter å vokse og begynner å legge egg før de skal, men bortsett fra det, får de i seg riktig næring?2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigen Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Hentar opp igjen denne eg, sidan eg ventar kyllingar over helga. Kjøpte Fjør Oppdrett Lett i dag, er det blitt noko forskjell på storleiken på pelletsen? Eg har aldri hatt høns eller kjøpt hønsefor før so eg veit ikkje kva som er grov, fin, dobbelt so lang osv.. Pelletsane i sekken eg kjøpte er ca 3-10 mm lange og eit par mm tjukke tippar eg. Er dette for grovt for daggamle kyllingar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronny k Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Hentar opp igjen denne eg, sidan eg ventar kyllingar over helga. Kjøpte Fjør Oppdrett Lett i dag, er det blitt noko forskjell på storleiken på pelletsen? Eg har aldri hatt høns eller kjøpt hønsefor før so eg veit ikkje kva som er grov, fin, dobbelt so lang osv.. Pelletsane i sekken eg kjøpte er ca 3-10 mm lange og eit par mm tjukke tippar eg. Er dette for grovt for daggamle kyllingar? Jeg personlig bruker og knuse foret i en morter den første tiden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andvor Posted September 5, 2014 Report Share Posted September 5, 2014 Mine kyllinger får fjør oppdrett kraft fra første dag. Alt fra dverger til kjemper, ender og gjess ikkje hadt problemer med noen og alle har fått foret rett fra sekken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
silkehans Posted September 9, 2014 Report Share Posted September 9, 2014 Jeg også,de to første ukene ca. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterGakk Posted October 16, 2014 Report Share Posted October 16, 2014 Jeg kjørte foret en runde med stavmikser'n min før jeg tilsatte skjellsand og litt sukker til vaktlene når de var små.De får idag Fjør lett og har ingen problemer med pelletsen, jeg har sluttet å knuse.I uteburet deres så har jeg et Fortro med12 hull, dette sparer masse svinn på foret. Inneburet er en oppdrettsreol fra Gamebird, også den er konstruert for å gi mindre svinn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts