Gå til innhold

Når kan jeg la kyllingene gå ute i luftegården?


Hønsemester

Anbefalte innlegg

avem

Når kyllingene har bra med befjæring, hvis ikke det er godt og varmt ute (helst ingen vind) da.
Du får se an været, og om det ser bra ut så kan du prøve å ta dem ut for å se om dem trives eller fryser.

En annen ting du må tenke på er sikkerhet. 
Om kyllingene er under oppsyn og ikke kan bli hakket av andre høns eller andre fugler/dyr.

Hvis du mener det er forsvarlig at dem kan være ute og ikke blir utsatt for skade av andre dyr så ville jeg ha sluppet dem ut i sola :)


Dersom du tenker på at de skal være ute på egenhånd uten oppsyn og gå i lag med andre voksen høns så vil jeg vente til dem er minimum 4-5 mnd. Kommer litt an på raser da noen vokser litt raskere enn andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små kyllingar må ha det godt og varmt men ikkje direkte sollys, har du eit lite beitebur er det supert, dei kan vere ute ei lita stund i starten. Er det gråver bør dei få vere inne. Når kyllingane er fullt befjæra tåler dei meir og kan vere ute i lengre periodar. Klumpar dei seg sammen er det best å flytte dei inn under varme, pesar dei og ligg kvar for seg er det for varmt. Slike små brukar unødig energi om dei frys, denne energien skal dei helst bruke på å vekse seg store og sterke. Ved 10 vekers alder er dei like robuste som vaksne høns og pregar du dei godt vil dei kunne gå ilag med resten av flokken :D Lykke til :).


Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 4 dverg kockin kyllinger på snart 5 uker, tenkte at vi ville prøve å ha dem ute i natt i huset og gården sin, varmelampen er montert inne i huset, men kjenner at jeg er litt bekymret siden dem ikke er så gamle Dem har fått den del fjør, mangler storsett bare fra halsen og opp. Noen som har erfaring og tenker at det er greit, så jeg slipper å gå oppe i hele natt for å skjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 4 dverg kockin kyllinger på snart 5 uker, tenkte at vi ville prøve å ha dem ute i natt i huset og gården sin, varmelampen er montert inne i huset, men kjenner at jeg er litt bekymret siden dem ikke er så gamle Dem har fått den del fjør, mangler storsett bare fra halsen og opp. Noen som har erfaring og tenker at det er greit, så jeg slipper å gå oppe i hele natt for å skjekke...

Det må gå bra det. Hvis ikke det er noe trekk, og varmelampen er tilstede, så ser ikke jeg hva som kan gå galt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...