Jump to content

Infeksiøs bronkitt (IB) og Aviær rhinotracheitt (ART)

Kriola
 Share

Recommended Posts

Har ei høne i flokken som er syk. Hun er hoven rundt øyne og kammen er også hoven. Har tatt kontakt med MT og kjørt høna ned til Sandefjord sånn at det blei tatt blodprøver av henne. Hun er litt slapp, men spiser fortsatt og drikker også.

Kan ikke forstå hvor sykdommen kommer ifra, jeg testet alle dyrene mine i fjor og samtlige blei friskmeldte. Har ikke tatt inn nye dyr og rugeegg er godt desinfisert. 

Snakket med MT i går, (på fredag) og fra symptomene mente de og veterinær instituttet at det antageligvis var "Swollen head syndrome". Eller også kjent som ART.Kanskje i kombinasjon med IB.

Det jeg har lest om sykdommen, og infoen jeg fikk fra MT kan jeg konkludere at den ikke er så veldig skadelig for høns, men veldig alvorlig for kalkun. MT mente de ikke kom  til å følge opp saken noe videre, men vet. inst. kommer til å ta flere  prøver til uka.

Men nå har store jeg misstanker om at hun har IB. For hun "snørrer" til tider, og en annen høne i flokken hennes legger egg nesten uten skall.

Hva skjer med flokken min om det blir påvist IB, en gruppe B-sykdom? Er det slutt på hønseholdet da? Må alle høner på gården taes?

Også har jeg klekking av Mille Fleur egg denne uken. Egg jeg har lett etter og ønsket meg lenge. Ligger nå under ei silke og ei dk høne. Kan jeg desinfisere eggene på nytt og putte dem i rugemaskinen, og ha kyllingen i ett bygg det aldri har vært høns i, for å unngå smitte? Eller er det umulig? 

Uff dette var trist å høre! Er det påvist IB eller mykoplasma vi mattilsynet kreve at flokken vert destruert med kylling og alt, egga høna ligg på er eg usikker på. 

Inndeling i A-, B- og C-sykdommer

A-sykdommer er sykdommer som ansees som svært alvorlige, og hvor et utbrudd vil medføre omfattende bekjempelsestiltak. Les mer i Fakta om alvorlige smittsomme dyresykdommer (A-sykdommer)

B-sykdommer er sykdommer som ansees som alvorlige, og hvor systematisk bekjempelse er påkrevd for å kontrollere sykdommen.

C-sykdommer er sykdommer som det er viktig at Mattilsynet har oversikt over. Det kan være forholdsvis vanlig forekommende sykdommer eller mer sjeldne sykdommer.

Hvilke dyresykdommer som betegnes som A-, B- og C-sykdommer går fram av Forskrift om fortegnelse over sjukdommer som omfattes av matloven.

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/dyrehelse/dyresykdommer/

Jeg får bare vente da...  :( Ringer MT igjen i morgen jeg tenker jeg, og hører om disse egga. Kjedelig å måtte vente så lenge på helt sikre svar. Men om det blir påvist IB, som er en B-sykdom, da skal jeg vel ikke betale regninga selv?

Priser

Ved mistanke om A- og B-sykdommer/listeførte sykdommer er undersøkelsene kostnadsfrie for innsender, forutsatt at prøver er sendt inn av veterinær eller fiskehelsebiolog, og sykdomsmistanke er meldt til Mattilsynet. 

Og får man da erstatning ved en B-sykdom om.. ja om systematisk bekjempelse må til? 

Jeg får bare vente da...   :sad: Ringer MT igjen i morgen jeg tenker jeg, og hører om disse egga. Kjedelig å måtte vente så lenge på helt sikre svar. Men om det blir påvist IB, som er en B-sykdom, da skal jeg vel ikke betale regninga selv?

Priser

Ved mistanke om A- og B-sykdommer/listeførte sykdommer er undersøkelsene kostnadsfrie for innsender, forutsatt at prøver er sendt inn av veterinær eller fiskehelsebiolog, og sykdomsmistanke er meldt til Mattilsynet. 

Og får man da erstatning ved en B-sykdom om.. ja om systematisk bekjempelse må til? 

Du får erstatning så lenge det er mattilsynet som pålegger deg å avlive og sanere. Men mener det er fler som har hatt IB som har hatt 6 mnd karantene, uten å måtte avlive. (Om jeg ikke husker helt feil.)

• Upvote 1

det stemmer ThereseP.

var flere med IB som berre måtte ha karantene i lang stund.

men blusset oppigjen i år hos ei og da ble det avliving.

eg personlig ville bare avlivet uansett med påvist IB. selv om MT berre ber om karantene og ny testing.

mest av alt bare for og bli ferdig med det og kunne sanere og begynne på nytt. i steden for og kansje få den beskjeden like vell ved ny testing etter karantene.

• 1 month later...

Å stakkars deg.... :sad:  Var det du som hadde 48 fine høner av forskjellige slag som alle måtte avlives? Noe så fryktelig.... Mattilsynet har vært hos oss idag og tatt blodprøver av hønene,fordi en av hønene blei syk med forkjølelsessymptomer. Jeg frykter jo det verste da :blush: Måtte du ta rugeegg også? Jeg må si jeg ikke har så veldig lyst til og starte opp med høner igjen hvis de her må avlives... Visste ikke at det kunne være så mye greier med de hønene...  

Jeg fikk påvist IB og ILT i mitt oppdrett i April iår . Det var kun snakk om å avlive de fugler som blodprøver påviste sykdom på . Disse ble avlivet og rommene desinfsert og vasket . To runder med blodprøver blei tatt slik at alle fugler( innkl fasan ,kyllinger etc) ble testet .

MT fortalte meg at IB gir mye strengere karantenetid og anses som mer farlig enn ILT da den ofte spres som luftbårent virus og er mer truende på det komersielle miljøet enn ILT som smitter oftest gjennom dråpesmitte ..selv om ILT er A- klassifisert .

Resultatet av det hele var avliving av 5 voksne fugler som viste antistoff ( ingen symtom) resten blei friskmeldt og oppdrettet frigitt etter avlivingen var gjort ( dette gjorde jeg selv etter avtale med MT )...

Det er ikke lenger slik at sanering skjer i alle tilfeller hvis det påvises utbrudd eller antistoffer i en flokk hverken på ILT eller IB ,mange faktorer spiller inn som f.eks beliggenhet til komersiellt hønsehold ,salgsfrekvens ( hvor mange kyllinger ,voksne fugler har blitt solgt siste 6 mnd ) fra ditt oppdrett osv...

Hos meg var det slik at jeg viste hvor potensiell smitt kom fra og dette oppdrettet blei da sanert etter påvist smitte der...

Det syntes jeg var merkelig,at du bare måtte avlive de som fikk påvist ILT. Mattils.her sa at hvis prøvene herfra viser ILT måtte alle avlives uansett. Og at IB er tross alt "bedre"og få,for da er det bare karantene. Om vi så får et år karantene er det samme for oss,bare vi slipper og avlive....! Men blir det påvist ILTog de beordrer avliving,skal jeg jamen prøve og argumentere imot pga tilfellet hos deg. Men det har nok ingen ting og si om jeg gjør det,siden hun i Sande måtte avlive alle sine :sad: Men vi håper det beste ! Høna som surklet så ille har blitt mye bedre,kan nesten ikke høre noen ulyder fra henne nå,og MT helte også til at det "bare"var IB siden hun var blitt bedre igjen og ingen andre har blitt sjuke. Men det gjenstår og se....

• 2 weeks later...

Ja det syntes jeg også var rart at du "slapp unna" med å ta kun de med antistoffer. Rart, men etter min mening  en HELT riktig avgjørelse! Jeg blei pålagt avliving og sanering etter kun en positiv blodprøve. Kunne ønske at MT praktiserte likt i alle fylker. Og jeg bor ikke i Sande, men i Svelvik ;) 

Det er så synd at vi ikke har en instans som har skikkelig kompetanse på dette, og som kan klare å lage hensiktmessige regler som de alle kan følge...

Vi fikk 6mnd karantene etter at en fugl hadde antistoffer mot IB i fjor. 2 runder med blodprøver - og samme resultat. Jeg kunne velge å avlive den fuglen og bli friskmeldt, men heldigvis rakk vi ikke å gjøre det før de ringte opp att tre dager senere og sa vi ville bli båndlagt uansett. Jeg sendte inn formell klage i november. Karantenen skulle oppheves i april, 6 mnd etter første blodprøvene. Fikk da telefon om at vi ikke burde selge noe på en stund uansett. Jeg ville vite om vi var friskmeldt eller ikke, og krevde et litt klarere svar. "Nja, jo, men atte... vent litt, vi må diskutere dette litt mer!" De ringte opp igjen etter en liten stund, og jo da, vi var jo egentlig friskmeldt da....  Denne uken fikk jeg forresten endelig svar på klagen min, der de kunne informere at karantenen som var oppheva for 4mnd siden, ikke ville bli endra. Det brevet var liksom prikken over i'en i denne smørja.... 

Jøje meg for et opplegg.... At de ikke kan ha et litt klarere syn i slike saker er jo utrolig. Må si jeg er veldig skeptisk til og få høner friskmeldt etter så og så lang tid,når de kan gå med smitten i seg i opptil et år uten og ha symptomer,det var iallefall det mattilsynet sa her. Enden på det hele blir vel at en bare må kjøpe rugeegg tilslutt... Utrolig urettferdig hvis noen bare må avlive syke høner,mens andre må ta alt syns jeg,det burde de iallefall ha klare retningslinjer på!! Men det viser jo bare at de ikke har helt greie på det.... Men det er vel ikke så greit og være mattilsynet heller og skulle vite alt om alle disse hobbydyrene våre... :undecided:  

• 1 month later...

Takk! Får se om det blir noen høner til våren igjen. Føler jeg har vært maks uheldig,fem høner og nesten bare tull med de fra jeg fikk dem. Vel vel,det er jo sånt som kan skje,og flere andre her inne som har vært uheldig også ser jeg,så jeg skal ikke si noe på det. Har det tre silkekyllingene igjen da,de har vært langt vekk fra de syke hønene heldigvis,og vi har vært veldig nøye på vask av hender ol.når vi skal stelle dem.