Jump to content
Sign in to follow this  
høneplaner

Høne som halter, drar på benet. Hjelp!

Recommended Posts

Vi oppdaget at vår dverg Kochin halter, eller drar på det ene benet. Jeg mistenkte først kalkbensmidd, men etter å ha badet i grønsåpe tror jeg ikke det. Hun har gule fine ben.

Når hun går vegrer hun seg helt tydelig for å sette ned det ene benet, og når hun løfter det blir det liksom hengende bakover før hun får dratt det fremover. Hun virker ellers som vanlig. Er sammen med de andre. Rød og fin kam, spiser.

Hva kan det være??

Har ikke så mye erfaring, har ikke hatt noen sykdom eller utøy på de så langt.

takk for svar!

Mulig du har eit tilfelle av bumblefoot..?  

i37455474._szt5_.jpg

Bumblefoot forekjem hos alle  fugleartar, tilstanden er sjelden sett i naturen. Tilstanden er for det meste diagnostisert hos, fuglar i bur eller i innhegning og kan være eit resultat av feil dyrehold (bolig / diett)

Det oppstår oftare hos fjærfe (kylling, ender, gjess, fasaner) som er identifisert som overvektige, inaktive og / eller feilærnerte  (med eit overskudd eller underskudd av visse næringsstoff)

Vanligvis vil det første symptomet vere hovne ledd i føttene eller tær og halthet,  fuglen vil ha problem med å lande, stå eller gripe normalt med ein eller begge føttene.

Bumblefoot opptrer i ulike stadier:

1 stadie - Huda virkar rød, rosa og kan minne om "hard hud". Dette viser seg både over og under fotbladet på leggen og føles hardt eller hovent, vanligvis er begge føtene påvirka. Det ser ut som små rosa eller rødlige områder eller blanke områder som kan dukke opp på oppsida  samt på undersida av føttene.

Det er som oftest forårsaka av dårlig bunndekke - eller ved at fuglen har vagla på dei samme flatene for lenge.

2 stadie. - Sår / lesjoner: Sår oppstår og bakteriar (vanligvis Staphylococcus bakterier) frå skittent bunndekke eller andre overflater fuglene kjem i kontakt med resulterar i ein infeksjon. Såra blir rødare og meir betent. Kun vassarve åleine, antibiotika eller betennelsedempande medisinar er mest sannsynlig nødvendig, i tillegg til å få bukt med årsaka til problemet. Riktig sammensatt kost og mosjon.

3 stadie - Om det ikkje vert tatt grep kan såra endre karakter og verte mørke blå eller svarte. Dette er ei alvorlig forvrengning i foten og / eller tær og kan gi varige skader på foten eller føttene. Fuglen opplever store smerter og ubehag, dei løftar gjerne på føttene og skiftar vekt frå side til side for å lindre ubehaget. Det har utvikla seg til alvorlig halthet og kirurgi (i tillegg til å behandle eventuelle underliggande problem) er vanligvis den einaste sjansen for at den skal verte helit frisk.

Hm, takk for svar.

Jeg tror egentlig ikke det. De er ikke inaktive, hun er ute i hagen stort sett hver dag, når de er inne og i utegarden har de diverse å holde på med, forskjellig vaglepinner. Foten virker heller ikke hoven. Etter at jeg hadde badet henne og smurt m vaselin (har ikke det preparatet jeg har lest om) så satte jeg henne inn i helt rent og skiftet hus. Tenkte det var lurt siden hun er våt. Hun har mulighet til å gå ut om hun vil. Hun hoppet greit opp på vaglepinne, men har nå vært der inne alene i noen timer. Det er ikke helt normalt.

Jeg tror også, når jeg tenker meg om, at det er en stund siden hun la egg sist. Kanskje noen uker.

Prisilla: leste noe du har skrevet om Mareks. Tror du min høne kan ha det? Hun ble liksom litt mer puslete etter hvert, litt fort. Har vanskelig for å isolerere henne, driver i liten skala. Bør jeg avlive henne? Hva bør jeg se etter som "sikkert" tegn tidlig i forløpet?

Ja det er ikkje umulig, ved alvorleg mareks er progresjonen i lammelse prossessen egentlig veldig rask. Mareks kjem i fleire utgåver og opptrer ulikt i både form og alvorlegheitsgrad, så det er litt vanskelig å komme med ei oppskrift på korleis den opptrer, men kanskje du kan sjå etter fleire avvik for å finne ut meir? Du skal få ein link.: http://www.123hjemmeside.no/Ladeoppdrett/74938582

En av hønene mine er blanding av dverkkokin og vanlig produksjons høne. Merket for noen dager siden at hun halter litt på venstrebenet. Eg trodde først det var midd. Men etter eg så nærmere har hun friske og fine føtter. Når hun står så er venstrebenet krøllet sammen. Og de fleste gangene eg ser henne så ligger hun. Hun har rent og fint hønsehus og riktig kosthold vil eg da si. Har noen noen tips?