Jump to content
bobq

to klukkhøner ligger sammen, må de ha samme klekkedato på eggene sine?

Recommended Posts

Ei av hønene våre la seg klukk, og vi la 6 befrukta egg under henne på onsdag (fire dager siden). Nå har ei av de andre hønene også lagt seg klukk. Begge ligger i samme avlukke, avstengt fra de andre hønene, med halvannen kvadratmeter plass til sammen. Jeg ønsker meg flere kyllinger, og vil gjerne legge nye egg under klukkhøne nr 2. Men klekkedato vil da bli fire dager etter klekkinga til nr 1. Det jeg frykter er at klukkhøne nr 2 skal gå av sine egne egg i ren iver når det klekker hos nr 1. Er det noen som har erfaring med dette? Vanlige "ikke-klukke" høner blir jo helt tussete når det er klekking på gang. Er det trygt å ha klekking fire dager etter, eller bør jeg heller dele de 6 rugeeggene som nr 1 har på begge? Da vil kyllingene klekke samme dagen.

Ei av hønene våre la seg klukk, og vi la 6 befrukta egg under henne på onsdag (fire dager siden). Nå har ei av de andre hønene også lagt seg klukk. Begge ligger i samme avlukke, avstengt fra de andre hønene, med halvannen kvadratmeter plass til sammen. Jeg ønsker meg flere kyllinger, og vil gjerne legge nye egg under klukkhøne nr 2. Men klekkedato vil da bli fire dager etter klekkinga til nr 1. Det jeg frykter er at klukkhøne nr 2 skal gå av sine egne egg i ren iver når det klekker hos nr 1. Er det noen som har erfaring med dette? Vanlige "ikke-klukke" høner blir jo helt tussete når det er klekking på gang. Er det trygt å ha klekking fire dager etter, eller bør jeg heller dele de 6 rugeeggene som nr 1 har på begge? Da vil kyllingene klekke samme dagen.

Normalt sett så går høna av egga 2 dager etter 1 klekking.

Jeg hadde kanskje veldig flaks i vinter, da skjedde det du sier at 2 høner ligger sammen på forskjellig tid.

Men når første kylling klektes så flyttet jeg kyllingen, begge hønene og alle eggene i eget bur.

Og da la jeg mat og drikke rett foran nesen på dem, og da lå de på eggene samt at de kunne vise kyllingene hvordan de finner drikke og for.

Alle eggene ble klekt. Jeg kaller det ekstrem flaks. De lå på eggene i rundt 5 dager etter 1 klekking.

jeg har ingen erfaring men ene høna vår fikk 5 kyllinger på mandag og ei anna ei lålike ved- ikke adskilt- og denne hadde klekkedag i dag. den siste høna fikk 4 kyllinger i går. på torsdag ble den litt stressa for den ene kyllingen fra første kullet gikk å la seg under feil mamma. skal si den ble forvirra når det plutselig var en kylling under den!! heldigvis gikk det bra og den fortsatte å ligge til eggene var klekket. er nok ikke lurt for kunne sikkert fort gått galt,men uerfaren som jeg ertenkte jeg ikke på det

Nytt probem med to klukkhøner: plutselig lå begge i samme kassa. Vet ikke når de har lagt seg slik, men det er potensielt over ett døgn eggene til den ene har vært uten mamma. Er spent på om det blir noe i det hele tatt av disse. Noen som har erfaring med hvor lenge rugeegg kan være kalde før kyllingene dør?