Jump to content
Sign in to follow this  
mettemor

og så kom reven

Recommended Posts

på besøk natt til fredag. Det ble en trist morgenstund...

Våknet av et veldig leven der nede i hagen ved tretiden. 

og tror du ikke han hadde funnet den ene svakheten i andeburet.... tror rever har en ekstra sans som forteller om jordas beskaffenhet under dem... hmm..

Men vi måtte altså nød-slagte Jussi, andriken vår. Det var trist, han var så skambitt, stakkars. Han fikk ta støyten for damene sine, han. De lå i badekaret, relativt trygt forvart, inntil jeg kom flagrende ned i min hvite morgenkåpe. 

Den reven fikk det travelt med å finne veien hjem... satt i buret med alle fire beina gjorde han, i ren desperasjon og angst. 

Han kom ikke tilbake mer den natten i alle fall.

Og midt i natten, begynne å sikre buret med enda mer store sten og heller omkring.. pust &pes.

jo.. det er så meget med det jordiske. 

For samtidig legger damene nå egg i fellesrede. Jeg var redd de hadde fått sjokk og sluttet verpe, men så er ikke tilfelle. De har tatt det hele med stoisk ro, merkelig nok. 

Spørsmål: 

hvor lenge etter parring vil eggene være befruktet? 

Trur du kan vere trygg på at egga som kjen no er befrukta :D Så eg kryssar fingrane for at egga klekker og det kjem ein ny andrikk blandt desse. Masse lykke til :D

Takk Prisilla. Vi håper også på en vellykket prosess denne gangen. 

Men, Akkurat Nå er jeg igrunnen mest redd for at reven skal komme igjen... ligger på vak om natten med stiv nakke og kikker ut av vinduet støtt... redd for at disse to også skal måtte lide. 

Kjøp sterk firkantnot (ikkje hønsenetting), ganske brei - form ei L på langs  av nota som går ned på bakken utvendig, den lengste delen festar du til gjerdet. Nota er så stiv at om du pressar den ned mot bakken når du festar den på gjerde blir den ganska stabil. Legg på lange fjøler eller stein slik den gror fast i graset rundt buret. Reven grev nemlig heilt inn ned gjerdet og vil verte stoppa av nota, sjekk nota årlig og skift om nødvendig.. 

Takk for godt råd! 

- det skal jeg ta med meg. men økonomien og tids-kapasiteten i øyeblikket tilsier at vi må vente litt ..

imens får mannen bli sendt ut i hagen i nattens mulm og mørker og urinere sitt revir! hehe! har fått det rådet og har tenkt å spørre om han vil... ;)

Vi har sikret ganske så bra nå, egentlig. Natten ble kort og arbeidet med sikring føltes viktig.

Så vi bar store stenheller og tunge stener og la omkring i de feltene der det ikke var stener fra før. Likevel,  gjerdet går ned i jorden, nesten alle steder men der hvor reven hadde gravet var et svakt punkt i konstruksjonen. 

jaja... livet går nå sin skjeve gang. 

takk for tips og råd.