Jump to content
Sign in to follow this  
mwin

Må høna flytte ut når kyllingene kommer?

Recommended Posts

Jeg har et lite hønsehus i to etasjer som huser 3 høner og 1 hane. I første etasje er det 2 rugekasser, i andre etasje er det vagler og der sover alle sammen om natta. Nå har den ene høna lagt seg klukk i en av rugekassene og om alt går som det skal vil eggene klekkes nå til helgen. Mitt spørsmål er ; kan jeg la høna og kyllingene bli i hønsehuset eller jeg flytte dem til et eget hus når eggene har klekket? Når klukkhøna skal ut for å spise/drikke, kommer den andre voksne høna og legger seg på eggene og varmer dem mens mor er borte. Av og til ligger begge hønene på eggene. Hanen og unghøna går kun inn i hønsehuset om natten når de skal sove, så jeg tror mor og barn ville fått være i fred. Eller tar jeg feil? Jeg har mulighet for å flytte klukkhøna og kyllingene til et tomt kaninbur hvis jeg ønsker. Bør jeg gjøre det? Det er første gang jeg har høne som er klukk så er veldig takknemlig for svar.

Eg har ei "førstegangsmor" som har gått saman med ein ung hane og ei anna ung høne frå kyllingane var små. Dei kunne ikkje brydd seg mindre, i alle fall. Mora heldt dei på avstand dei første dagane, no går dei alle saman rundt kvarandre, har aldri sett at det unge paret har så mykje som registrert at kyllingane er der. men har høyrt om både høner og hanar som har vore stygge med andre sine kyllingar, så det er individuelt. Eg ville prøvd å la dei gå saman, det er det enklaste. Då blir kyllingane integrert i flokken og du slepp drama seinare. Ver veldig obs dei første dagane, viss det går bra så går det nok bra sidan òg.

Jeg har et lite hønsehus i to etasjer som huser 3 høner og 1 hane. I første etasje er det 2 rugekasser, i andre etasje er det vagler og der sover alle sammen om natta. Nå har den ene høna lagt seg klukk i en av rugekassene og om alt går som det skal vil eggene klekkes nå til helgen. Mitt spørsmål er ; kan jeg la høna og kyllingene bli i hønsehuset eller jeg flytte dem til et eget hus når eggene har klekket? Når klukkhøna skal ut for å spise/drikke, kommer den andre voksne høna og legger seg på eggene og varmer dem mens mor er borte. Av og til ligger begge hønene på eggene. Hanen og unghøna går kun inn i hønsehuset om natten når de skal sove, så jeg tror mor og barn ville fått være i fred. Eller tar jeg feil? Jeg har mulighet for å flytte klukkhøna og kyllingene til et tomt kaninbur hvis jeg ønsker. Bør jeg gjøre det? Det er første gang jeg har høne som er klukk så er veldig takknemlig for svar.

Du bør alltid være spesielt skeptisk om du ikke vet hvordan hønemor kommer til å takle kyllinger.

Det har skjedd flere ganger at hønemor har drept kyllingene sine (som oftest Dverg Kochin), så du bør følge med om det går bra.

Tusen takk for svar, jeg tror jeg satser på storfamilievarianten og følger nøye med de første dagene:) Nå ligger begge de voksne hønene i samme kasse og det ser ut som de har delt ruging av eggene seg i mellom? Den ene ligger på 3 den andre på 4. De er begge Hollandske Dverger og holder alltid sammen. Hvordan blir det hvis det kommer kyllinger?? Vil begge ta vare på kyllingene? :egg:

Tusen takk for svar, jeg tror jeg satser på storfamilievarianten og følger nøye med de første dagene:) Nå ligger begge de voksne hønene i samme kasse og det ser ut som de har delt ruging av eggene seg i mellom? Den ene ligger på 3 den andre på 4. De er begge Hollandske Dverger og holder alltid sammen. Hvordan blir det hvis det kommer kyllinger?? Vil begge ta vare på kyllingene? :egg:

Om begge vil ta vare på kyllingene er uvisst, men ja jeg har opplevd det, og det gikk fint.

Men som sagt så er det ingen fasit inntil du får sett det når kyllingene klekker.

Enten så går det bra, eller så går det ikke bra.

Lykke til!! :)

Stort sett gjør hønemor all jobben sjøl, så lenge hun er "egna" for jobben! Litt kyllingfor bør skaffes bare!:)

• Upvote 1

Slenger meg på med noen spørsmål her. Etter at kyllingene er klekt, er det noe (annet enn sikkerhet) man må passe på? Eller gjør hønemor stort sett jobben selv?

Jeg kverner foret til sand slik at kyllingene ikke får problemer med fordøylsen.

vannautomaten kyllingene drikker fra bør være liten slik at de ikke drukner i den.

Å gi de blåbær skal visst hjelpe på fordøyelsen.

• Upvote 1