Gå til innhold

Krevende Kyllinger


GunnarN

Anbefalte innlegg

Jeg har kjopt inn en god del kalkunkyllinger og legger merke til at de er en god del mindre motstandsdyktige mot sykdom, kulde, trekk osv. enn vanlige kyllinger. De har ogsaa generelt dårligere apetitt enn vanlige kyllinger. Kunne noen dele noen gode tips om omsorg for kalkunkyllignene de første månedene. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg lar ALLTID mine maskinklekte eller innkjøpte kalkunkyllinger gå med hønekyllinger da dem viser kalkunene hvor dem skal spise og drikke..kalkunene trenger også godt med varme..og er glad i gress fra dag 1.

Når jeg selger kalkunkyllinger gir jeg kjøperen beskjed om at det beste for kalkunkyllingene er at kjøper kjøper med seg et par vanlige kyllinger da dem lærer kalkunene å spise og drikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert forskjellig hva som blir anbefalt ut fra erfaring, men her er min "oppskrift" (denne sesongen har jeg bare mistet en eneste kylling, og den var veldig svak fra klekking). Dette er nesten helt likt det jeg gjør med vaktler (der dødeligheten også er svært liten etter hvert)


 


1. Ikke sagespon. De spiser det, og magene tåler det ikke


2. De trenger mer proteiner enn hønekyllinger. "Kalkun start" er vanskelig å få tak i, men knust eggeplomme går bra. Ellers blander jeg kylling3 og oppdrett2.


3. Tilgang til litt undulatsand ser også ut til å være bra for magene.


4. Nok varme ("kyllingmor" lampe blir for kaldt hvis den ikke står i varmt rom).


5. En skvett epleeddik i drikkevannet holder det friskt lengre


6. Hygiene (dette er nok det viktigste punktet). De er veldig vare på bakterier, og hvis de spiser/drikker for mye avføring så klarer de seg ikke. Sikkert mye man kan ha i bunnen, men i starten bruker jeg billige støvkluter (first price/biltema). De suger til seg masse fuktighet. Strør på litt sand. Har også strødd på tørket plengress. Det liker de kjempegodt og det ser ut til å skjerpe apetitten og lysten til å prikke i maten. Men jeg er ikke helt sikker ang bakterier og sånn.....men det har gått bra her. Går så over til avispapir og sagflis når de har blitt noen uker.


7. "fostermor/søsken". Jeg setter dem alltid sammen med noen hønekyllinger eller vaktelkyllinger som er noen dager. Vaktler og kalkuner ser ut til å prate "samme språk" (les: like dumme) og går kjempebra sammen så lenge de er små.


8. Jeg pleier å gi dem tilgang til vann både i vannautomat for kyllinger og i drikkeflaske for kaniner/hamster. Når de har skjønt drikkeflaske, liker de den kjempegodt (men jeg stoler ikke på at alle skjønner det.... alltid en eller annen luring som ikke har fulgt med i timen).


 


Håper dette kan være til hjelp. Mvh Wenche

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg brukte det nye fjør oppdrett kraft til mine kalkunkyllinger iår og eg synst dei vekser fint på dette foret!, dei var uten hønsekyliinger til å vise dem hvordan dei skulle ete. Men dei spiste fint ette en dags tid ca., foret knuste eg dei 2 fyrste vekene for så å blande inn heile pellets. Eg bruker altid å pikke/kakke på maten til dei kommer og eter og dypper nebbet deres i vatnet noen ganger slik at dei veit at der er vatnet, he også litt kanarifrø i vatne slik at når dei prøver å pikke på frøda så får dei også i sej vatn :) Hadde en som ikkje spiste ifjor og den mata eg for hand. moste foret i litt vatn slik at det ble en slags pasta og rullet små kuler som eg hadde i nebbet og den begynte fort å ete skjølv, likte vel ikkje handforinga :wink:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...