sommerglede Posted June 19, 2013 Report Share Posted June 19, 2013 har en flott bronsekalkunhane på ca 4 år som plutselig går på tryne...han vagger litt og vips der går han på tryne og ligger og kaver...den andre kalkunhanen 1 år koser seg for nå er det den som er sjef og angriper den så fort det lar seg gjøre...har satt den eldste kalkunhanen inntil mine dk høns da jeg var redd for at den andre skulle drepe den..Hva kan ha skjedd med kalkunhanen da den plutselig detter fremover på trynet? ? Har vært gjennom beina og ser ingen skader osv.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted June 19, 2013 Report Share Posted June 19, 2013 Mulig dette er okular form av mareks cular form, (i auget):• Grå augefarge• Bulkete iris• Vekttap• Blindheit• Død Det finnest ingen medisin som kan hele mareks desverre. Kan også vere veltesjuke. Mangel på vitamin E, kan arte seg på forskjellige måtar:Ubalanse.Sjangling.Ukontrollerte bevegelsar.Pustebesvær.Fall, fuglen kan virke paralysert.Som oftast er det ungfugl som lid under dette, men også vaksne høns, kialkun og ender kan verte ramma. Musklar og sentralnervesystemet vert ramma og krev behandling. Ein breispektra antibiotika kur eller med vitamin E, silisium og antiakydantar, alt etter alvorlegheitsgrad.Veterinær vil kunne hjelpe med dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sommerglede Posted June 20, 2013 Author Report Share Posted June 20, 2013 Tusen takk....etter dette tenker jeg det må være veltesyka..hvor får man E vitamin? ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted June 20, 2013 Report Share Posted June 20, 2013 Snakk med veterinær om dette, eg tenkjer ein breispektra antibiotika er det rette Doseringa må vere rett for at vitaminer og silisium skal virke Blåbær inneheld antioksidantar Lykke til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sommerglede Posted June 21, 2013 Author Report Share Posted June 21, 2013 Har snakke med vetriner og medesiner kommer på over 700 kr...skulle prøve å gi pencelin og vitamin e. ..så prøver vi det før den dyre antibiotikane skal kjøpes inn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prisilla Posted June 21, 2013 Report Share Posted June 21, 2013 Det er viktig å konsultere med vet. på den måten har du satt inn tiltak. Godt du har ein vet som gir deg slike råd Pass på å gi antioksidantar i tillegg Håpar du oppdatterer.. trudde han det var veltesjuke eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts