Gå til innhold

kan ender/høns dø om di ikke klare å få ut et egg?


Anbefalte innlegg

Mi and hadde en rar pust/pressing igår og jeg trodde at det var noe i halsen. ..ingenting å se der...skulle ta henne inn på kvelden og hun så temmelig fin ut i formen men jeg løftet henne opp for å kose...kjente da en kul på str med et egg ved magen/kloakken...kjente forsiktig på den og da døde hun i armene mine..snufs...hva kan det vært? ? var det et egg hun ikke fikk ut? ? og hva gjør man om slike dumme ting skjer igjen? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Mi and hadde en rar pust/pressing igår og jeg trodde at det var noe i halsen. ..ingenting å se der...skulle ta henne inn på kvelden og hun så temmelig fin ut i formen men jeg løftet henne opp for å kose...kjente da en kul på str med et egg ved magen/kloakken...kjente forsiktig på den og da døde hun i armene mine..snufs...hva kan det vært? ? var det et egg hun ikke fikk ut? ? og hva gjør man om slike dumme ting skjer igjen? ?

Ja, kalles leggenød.

Jeg har opplevd dette selv 2 ganger.

Har klart å redde høna en gang ved å massere rundt kloakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff....jeg er kjempetrist...hvordan er det muligt? ?

Bare jeg tok på henne bak så døde hun :sad:

Sorgen er stor i hjemmet.

Det er ikke lett å redde fugler med leggenød, men om en finner det ut tidlig nok, da ho har krefter så er sjansen for å redde ho større.

Et tips er at en kan legge anda eller høna i lunka vann og prøve å massere bak i kloakken. Dette kan hjelpe.

Og en kan også smøre litt matolje mens en masserer.

Håper du ikke opplever dette igjen, og jeg vet hva du føler nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leggenød er dødelig om ein ikkje får egget ut, årsakene til dette kan vere mange. Alderdom er ei av dei, då eldre høner ofte kjem med mega egg eller egg utan skall (skinnegg) som er veldig vanskelig å legge. I slik tilfeller kan det også oppstå prolaps i tarmen, dvs at delar av tarmen kjem med egget ut. Ein kan ofte registrere dette ved at det er blod på egget, gjer det det bør ein følge med den høna. Unge høner kan legge egg med blod i starten av egglegginga og det medfører som oftast ingen problem, og vil gå seg til etter kvart. Måten å redde ei slik høne på er å putte henne i eit passe varmt bad, ein må vere tilstades under badet for høner fell gjerne i søvn  og kan drukne :D Gi høna lunka matolje rett i nebbet og og bak via ei engongs spøryte, du kan også bløyte ein bommulsdott i lunka matolje å dytte på kloakken.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle jeg absolutt ha vist før dette skjedde :(

Anda mi var bare 1 år og har lagt ca 20 egg...har heldigvis 4 små etter henne som jeg har rugt ut...

Men da har jeg lært av dette og vil absolutt prøve meg på disse rådene om det uheldigvis kommer til å skje igjen.for dette va skikkeligt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...