Jump to content
Sign in to follow this  
Budeia

Hvordan gjør dere det med klukkhøna og hennes kyllinger? +flere spørsmål

Recommended Posts

Mange spørsmål fra meg for tiden, men jeg må ha det inn med t-skje.

Jeg har ei høne under låven med egg som antakeligvis klekker i løpet av kommende uke. Hva gjør jeg da når hun kommer ut med dem? Må hun ha et eget hjørne av hønehuset bare for seg selv (eller et eget bur å være i) og kyllingene, eller kan hun gå løs i hønehuset med dem med en gang? Klarer hun å passe kyllingene for de andre hønene?

Ei annen høne ligger på egg inne i hønehuset. Hun ble jaget fra redet sitt første dagen av ei høne høyere i rang. Jeg har derfor brettet netting rundt rugekassa så hun får ligge i ro, og flyttet henne over i den doble rugekassa, som det er god plass i. Har da satt vann og matskål i andre enden av kassa. Er litt usikker på om hun spiser og drikker noe særlig, men hun ligger dønn på eggene og er i allefall veldig klukk. Men hun kommer seg jo ikke ut av kassa uten hjelp. Håper hun skjønner at hun kan spise og drikke av det jeg har satt frem.

Et siste spørsmål, jeg har åtte kyllinger på tre uker. De bor i en stor pappeske med varmelampe over. Tre av dem er nok brahma krysninger, de har din langs beina og bare fjør på vingene. De andre kyllingene har fjør på deler av kroppen ellers også, ikke bare på vingene. De begynner å herpe esken sin litt, og jeg ønsker etterhvert å få dem flytta inn i hønehuset i et bur så de skal være trygge for hønene. Når klarer de seg uten varmekilde med tanke på årstiden? Man sier vel at de skal ha fjørdrakt over hele seg før de ikke lenger trenger tilskuddsvarme, å jeg da vente på disse brahmamixkyllingene? Det tar jo en liten evighet. Det er rundt 18-20 grader her på dagtid, men selvsagt litt kjøligere på natt. Greier nok å drøye dem i esken en uke til, men da er den nok klar for å kastes.

1: Lurt å sette av et eget område til hønemor og kyllingene. Det er ikke sikkert hun klarer å holde orden/forsvare dem. Høner mister gjerne rangen sin når de er klukke, og kan være nederst på rangstigen når rugeperioden er over.

2: Klukkhøner drikker og spiser svært lite. Kan tenkes at hønas største problem er at hun må drite så nærme egg og mat. De driter lite i rugeperiode, men foretrekker å flytte seg bort fra reiret når de har slike ærend. Foreslår at du "lufter" henne en gang i blandt. Mine klukkhøner setter i alle fall pris på det. Løfter dem av eggene. Så tar de seg et sandbad, spiser, drikker og driter, før de returnerer til kassa. Vær bare oppmerksom på at ho returnerer til rett kasse. Har brent meg flere ganger på at jeg har hatt for stor tillit til at høna legger seg på de rette eggene.

3: Tror kyllingene dine trenger varmelampe ei stund til. Kan ikke varmelampa flyttes inn i hønsehuset?