Jump to content
Sign in to follow this  
Nugatti

Transport/forflytting av kyllinger

Recommended Posts

Hei!

Vi fikk oss 12 nydelig små kyllinger av ulik rase for snart en uke siden; dverg kockin, silkehøns, isbar, araucana, skånsk blomhøns. De bor foreløpig i en kasse i et kott (med åpen dør), og har det strålende der med varmelampe, tilgang på frisk luft og lysregulering (dag/natt). Vi holder på å bygge hønsehus og det er bare noen dager igjen før det står ferdig. Hønsegården tar nok enda en uke eller to, så da tenker vi det skal passe bra ifht når kyllingene er store nok til å utforske friluftslivet ;-)

Vi lurer på flere ting når det gjelder disse søte små. Hvor gamle må de være før man kan tørre å reise fra dem et par dager ? (med vann og fôr dispenser tilgjengelig og temperatur riktig regulert)

Hvordan er det med transport av kyllinger, kan vi ta dem med på nok en/to reiser/forflytning mens de er 2-4 uker gamle såfremt de bor i den samme kassen, eller er det en påkjenning man helst bør unngå? Spørsmålet er om de kan være med "på hytta", eller om det kun er noe man kan gjøre med større høner?

Noen erfaring her?

Hei :)

Om de normalt har rikelig igjen med mat og drikke to dager etter du fyller opp automatene, og ikke har mulighet til å komme seg ut av kassa og forville seg bort fra varmen&maten, så går det nok fint å reise bort et par dager. Husk bare at kyllinger i vekst fort øker matinntaket når veksten virkelig kommer i gang, og de trenger masse mat!

Å ta de med på hytta lar seg nok gjøre hvis de har de de trenger, og ikke blir utsatt for trekk. Det beste for dem ville nok være å bli hjemme og bli passa på av noen andre, men lar ikke det seg gjøre tror jeg de klarer seg fint på hyttetur :)

• Upvote 1

Hei igjen

Takk for gode innspill! Hva med problematikken med forstoppelse i avføringen, på hvilket stadiet avtar denne risikoen? For det er vel om å gjøre å løse det samme dag som den opptrer er det ikke? Vi har hatt et par "rumpevask" siden torsdag, men ser ut til å gå greit videre med de to det gjaldt ;-)

De kommer til å være nesten tre uker gamle når vi evt reiser bort 2-3 dager ;-)

Jeg kverner foret til sand slik at de ikke skal få forstoppelse.
Bør i alle fall være rundt 8-10 uker for at du kan slippe å bekymre deg for forstoppelse.

Vi har gitt dem sand og litt undulatsand (med skjell), ellers foret som vi fikk fra oppdretter som er tilpasset kyllinger. Vi gir dem bittelitt salat hver dag og litt hardkokt eggeplomme noen dager, det ser ut til å være bra kost. Øker forstoppelsesfaren når man begynner å gi dem annen mat?

Er forstoppelse et stort problem hos kyllinger? Jeg trodde det var motsatt jeg...? Har hatt kyllinger flere ganger,men aldri hatt forstoppelse..men løs avføring har jeg sett noen ganger innimellom uten at de har vært syke eller dårlige av den grunn.