Jump to content
Sign in to follow this  
monalisa

Hva ser man i egget ved lysing på dag 7?

Recommended Posts

Jeg er litt bekymret for eggene til den klukke silkehøna mi. Hun er litt over et år og det er første gangen hun legger seg klukk. Det skjedde for ca. en uke siden. Dessverre gikk hun av eggene etter ca. 1 1/2 dag. Tror muligens hun satt vaglet opp inne den natta. (Hun har eggene under en kasse i luftegården.) Da jeg så henne sitte på vaglen, tenkte jeg at hun sikkert surret litt og ikke ville legge seg igjen (jeg angrer såå på at jeg ikke bare satte henne oppå eggene igjen), men dagen etter lå hun på eggene igjen og siden har hun ligget pal, med noen bæsje- og spisepauser innimellom.
Jeg lyste eggene for første gang i dag og jeg ser blodårer i flere av dem + en mørk klump, men det hele beveger seg når jeg vrir på eggene. Er det et dårlig tegn? Skal det være fast allerede nå eller er det normalt at det er ganske flytende, det som er der inne, og at det da beveger seg litt?

Jeg skal lyse dem igjen om en uke. Da vil jeg kanskje få større visshet om at det er liv i dem. Jeg har ei høne som ligger klukk på ni egg, så silkehøna får få et par av dem hvis jeg får større mistanke om at det ikke er liv i hennes egne egg. Men jeg må si at jeg virkelig så frem til å få noen silkekyllinger....

Jeg er litt bekymret for eggene til den klukke silkehøna mi. Hun er litt over et år og det er første gangen hun legger seg klukk. Det skjedde for ca. en uke siden. Dessverre gikk hun av eggene etter ca. 1 1/2 dag. Tror muligens hun satt vaglet opp inne den natta. (Hun har eggene under en kasse i luftegården.) Da jeg så henne sitte på vaglen, tenkte jeg at hun sikkert surret litt og ikke ville legge seg igjen (jeg angrer såå på at jeg ikke bare satte henne oppå eggene igjen), men dagen etter lå hun på eggene igjen og siden har hun ligget pal, med noen bæsje- og spisepauser innimellom.

Jeg lyste eggene for første gang i dag og jeg ser blodårer i flere av dem + en mørk klump, men det hele beveger seg når jeg vrir på eggene. Er det et dårlig tegn? Skal det være fast allerede nå eller er det normalt at det er ganske flytende, det som er der inne, og at det da beveger seg litt?

Jeg skal lyse dem igjen om en uke. Da vil jeg kanskje få større visshet om at det er liv i dem. Jeg har ei høne som ligger klukk på ni egg, så silkehøna får få et par av dem hvis jeg får større mistanke om at det ikke er liv i hennes egne egg. Men jeg må si at jeg virkelig så frem til å få noen silkekyllinger....

Det du ser er foster med blodårer. Alt er som det skal.

Du kan se her http://www.prydfugler.no/artikler/rugingen/112-fra-egg-til-kylling.html

Hvis du så tydelige blodårer der inne, og en rød klump som årene strålte ut i fra, så er nok fosteret i live :) Jeg lyste egg som hadde ligget i 10 dager i går, og der var det tydelig bevegelse.

Takk for svar! Utrolig fascinerende (og lærerikt) å se de bildene. :tongue: 
Det eneste er altså dette med at det er relativt flytende og bevegelig, det som er inne i eggene. Men det skal vel kanskje være slik på dette tidspunktet...
Jeg tror vel at HVIS utviklingen stoppet etter 1 1/2 dag fordi høna gikk av eggene så lenge, hadde jeg vel ikke sett det jeg så i går, som var sjuende dag? :huh: 
Jeg får lene meg litt på den teorien og lyse igjen om noen dager. :)

Hadde eggene vært ruga på en og en halv dag da høna gikk av? Trodde hun hadde vært av reiret halvannen dag jeg? Men hvis det var så tidlig hun var av, så hadde du ikke sett noe hvis de døde under rugepausen :-)

Godt å høre! :D Ja, eggene hadde vært ruga på 1 1/2 dag da hun gikk av og var borte fra eggene i temmelig mange timer (litt uklart hvor lenge).
Det virker logisk at jeg ikke ville ha sett så mye nå hvis livet inne i dem forsvant etter 1 1/2 dag.
Nå er jeg veldig mye lettere. :)
Og jeg er sååå spent. Første gangen det er silkekyllinger på vei. Og det ser ut som det er noe i alle fem eggene. :dans: